Marijn.jpg
Studentenleven

Verpleegkunde-student Marijn is finalist in de Miss Beauty of Overijssel-verkiezing

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Vanuit haar omgeving kreeg Marijn Kleef vaker de vraag of ze niet mee wilde doen aan de missverkiezing. Aan de ene kant leek het haar erg leuk, maar het lag ook ver buiten haar comfort zone. Uiteindelijk werd dát haar drijfveer voor haar deelname. ‘Juist daarom leek het me erg leerzaam.’

Hoi Marijn, hoe kwam je op het idee om mee te doen aan de Miss Beauty of Overijssel-verkiezing?

“Ik zag op social media vaak meiden die meededen. Ook kreeg ik vanuit mijn omgeving wel eens te horen dat ik dat zou moeten proberen. Daarom besloot ik te kijken of het iets is dat bij mij past. Het is iets buiten mijn eigen comfort zone en daarom leek het me erg leerzaam.”

Hoe bevalt het tot nu toe?

“Ik ging er heel open in. Op de castingdag kwam ik er gelijk achter dat het eigenlijk heel gezellig is. Met de meiden onderling was er een hele leuke sfeer. Ik denk dat daar best veel vooroordelen over zijn. Gelukkig is dat niet de realiteit, het is hartstikke gezellig.”

Hoe ziet zo’n castingdag eruit?

“De castingdag bestaat uit drie rondes. Het begint met een voorstelronde, hierin stel je je voor aan de jury. Daarna is er een bikinironde. Je loopt dan in bikini over de catwalk. De derde ronde is de interviewronde. Tijdens deze ronde stellen ze je een vraag in het Engels die je moet beantwoorden. Aan het einde van de dag wordt bekend gemaakt wie er door mogen naar de finale.”

Wat heb je nodig om miss te zijn?

“Dat is een hele goede vraag, haha. Ik denk dat de jury vooral uitstraling belangrijk vindt. Als miss is het vooral belangrijk hoe je jezelf presenteert. Maar het gaat veel verder dan alleen uiterlijk. Een miss is ambitieus, vriendelijk, authentiek en heeft een boodschap die ze wil overbrengen."

Marijn over een eventuele finaleplek

Wat trekt jou aan bij deze miss-verkiezing?

“Ik vind het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. Miss Beauty of Overijssel steunt al voor het vijfde jaar op rij LINDA.foundation. Dit is het goede doel van Linda de Mol en zet zich in tegen armoede in Nederland. Dat vind ik erg leuk. Elke miss zamelt geld in voor dit goede doel. De miss die het meeste geld op haalt, krijgt ook de titel Miss Charity. Daarnaast leren we veel dingen.”

Wat leer je allemaal tijdens de aanloop naar de finale?

“We hebben verschillende cursussen en trainingen, zoals verschillende vormen van sport, mediatraining, catwalktraining, choreografie en een make-upcursus. Catwalktraining was veel ingewikkelder dan ik dacht. Ik ben nog wel aan het oefenen met de poses. In totaal hebben we zeven trainingsdagen voor de finale.”

Je bent ook student bij Saxion, hoe combineer je dit?

“Ik studeer Verpleegkunde en ben momenteel bezig met het Smart Solutions Semester. De trainingsdagen van de verkiezing zijn in de weekenden. Daarom kan ik dit goed combineren. Ik heb geluk dat ik op dit moment geen stageloop.”

Waar kijk je het meest naar uit?

“Het hele traject draait nu om de finale. Deze vindt plaats op 19 maart. Om daar op het podium te staan, lijkt me heel gaaf. Ik denk dat het dan echt voelt alsof ik iets overwonnen heb. Gelukkig heb ik nog genoeg trainingsdagen om mezelf helemaal klaar te stomen voor dit moment.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.