Bram Pierik achter een laptop| Ondernemen als bijbaan
Organisatie

Bram ontdekte ondernemen via ‘Ondernemen als bijbaan’: ‘Genoeg tools en handvatten om je op weg te helpen’

Leestijd Minuten

Eerstejaarsstudent Ondernemerschap & Retailmanagement Bram Pierik nam deel aan het programma ‘Ondernemen als bijbaan’ via Saxion Centrum voor Ondernemerschap. “Van september 2022 tot en met januari 2023 heb ik het programma gevolgd. Ik wilde het gewoon eens proberen en het heeft gelukkig supergoed uitgepakt!”

Gewoon doen

Ondernemen heeft Bram altijd al wel aangesproken, alleen wist hij nooit zo goed wat hij er precies mee wilde doen. “Per toeval kwam ik zo rond september vorig jaar dit programma tegen. Ik had me ingelezen en besloot om me gewoon aan te melden om te kijken of dit wat voor mij zou kunnen zijn. Achteraf een hele goede keuze om het gewoon te doen.”

Ondernemen via platformeconomie Bol.com

De focus in dit programma ligt op het online ondernemen via de platformeconomie van Bol.com. “Je zult hier vast wel eens wat over gehoord hebben, want anno 2023 stikt het van de zogenoemde experts en cursusverkopers die als enige doel hebben jou een dure cursus aansmeren waarmee zij bakken met geld verdienen. Hierdoor wordt het beeld van ondernemen op het gebied van e-commerce in een verkeerd daglicht gezet. Zonde! Want er liggen goede kansen waar je juist van kunt profiteren. Sterker nog, de online besteding is in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Er wordt zelfs verwacht dat dit blijft stijgen in de toekomst. Genoeg kansen dus!”

Het programma

Ondernemen als bijbaan bestaat uit een uur online les per week waarin je alles leert over ecommerce. Een aantal voorbeelden van onderwerpen die hierin behandeld worden zijn: producten vinden, onderzoeken en valideren, je bedrijf inschrijven, belastingen en boekhouding, een eigen merk creëren, marges optimaliseren en meer verkopen realiseren. Daarnaast krijg je toegang tot faciliteiten, werkplekken, netwerk, experts, workshops en adviestrajecten. “Genoeg tools en handvatten om je op weg te helpen”, aldus Bram. En het mooiste: deelname aan het programma is gratis!

Productonderzoek

“Toen ik het programma volgde heb ik eigenlijk zo snel mogelijk een afspraak gemaakt bij de Kamer van Koophandel om mezelf in te schrijven. De wachttijden waren destijds erg lang. In oktober en november ben ik vooral bezig geweest met productonderzoek. Naar mijn mening een van de belangrijkste dingen. Je kunt hier beter wat langer mee bezig zijn dan direct producten inkopen en er uiteindelijk achter komen dat ze niet of nauwelijks verkopen.”

Bram Pierik achter een laptop| Ondernemen als bijbaan
Bram Pierik

Verrassende uitkomst

“Uiteindelijk heb ik een lijst gemaakt van een aantal producten waarin ik potentie zag. In december 2022 heb ik mijn eerste product gelanceerd. Spannend, maar je moet toch een keer de eerste stap zetten. Helaas viel de verkoop tegen. Daarom besloot ik nog twee andere producten aan te bieden. Deze waren binnen een aantal dagen al volledig uitverkocht! Voor mij een totale verrassing, maar wel erg leuk om te zien. Hierdoor kwam er groen licht om meer voorraad in te kopen. Klein probleempje: op dat moment werd het Chinees Nieuwjaar gevierd, wat betekent dat er in China (bijna) niet gewerkt wordt. Ik hoop de goederen vanuit China snel binnen te krijgen.”

Van niets naar iets

Wat Bram het leukste vindt aan het programma? “Hoe je van ‘niets’ naar ‘iets’ kunt gaan. Het opstarten kost tijd en energie, maar als je eenmaal ziet dat het begint te lopen en je daadwerkelijk omzet genereert, wordt het spelletje een stuk interessanter! Stel dat je ook interesse hebt in ondernemen of misschien zelfs al een product in gedachten hebt zou ik je zeker aanraden om je aan te melden voor dit programma. Je leert er ontzettend veel van en als je het goed doet creëer je ook nog eens een leuk zakcentje.”

Heb je vragen of wil je je aanmelden voor het programma ‘Ondernemen als bijbaan’? Stuur dan een mailtje naar Emiel Pross (adviseur Ondernemen als bijbaan) via e.m.pross@saxion.nl.

Wil je ook ondernemen als bijbaan?

Lees meer over dit programma