Leestijd Minuten

Afgelopen weekend waren de studenten van Solar Team Twente te gast op vliegveld Deelen voor de laatste voorbereidingen op het wereldkampioenschap zonneracen in Australië. Het studententeam simuleerde hier de Bridgestone World Solar Challenge, welke over twee maanden plaats zal vinden in Australië.

Tijdens de ‘racesimulatie’ oefende het team met een konvooi van tien auto’s verschillende racesituaties die representatief zijn voor de 3021 kilometerlange endurance-race. Dankzij een enthousiaste groep oud-teamleden werden zelfs de concurrenten en de wedstrijdorganisatie nagebootst.

Solar Team Twente treft laatste voorbereidingen op vliegveld Deelen

Vrijdagavond kwam het team aan en werd het kamp opgebouwd. Naast het opbouwen van de tenten, werd er voor het gehele 40-koppige team gekookt. Tevens werd zonneauto RED X in gereedheid gebracht door het serviceteam en tot slot werden de negen overige konvooi auto’s uitgerust met communicatiemateriaal en voorzieningen voor de 30 teamleden die tijdens de race elk hun aandeel leveren.

Solar Team Twente treft laatste voorbereidingen op vliegveld Deelen

Zaterdagochtend stond het team al vroeg op voor de simulatie van een complete racedag. Om 06:00 uur gingen de wekkers en vanaf toen had het team twee uur de tijd om het kamp op te ruimen en startklaar te staan voor een negen-urige racedag. Virtueel begon het team op de derde plaats en dat betekende dat er nog twee andere racekonvooien ingehaald moesten worden. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot! Diverse problemen zoals wegwerkzaamheden en gedwongen coureurswissels deden zich voor. Zelfs kangoeroes die de weg blokkeerden mochten niet ontbreken.

Solar Team Twente treft laatste voorbereidingen op vliegveld Deelen

Voor coureur Bart Mol, was het een intensieve dag. Als testcoureur had hij al de nodige rijervaring, maar hij reed nog niet eerder in volledig konvooi. “Ik heb vandaag gemerkt dat het rijden in de complete raceformatie nog meer verantwoordelijkheid vergt dan tijdens de testdagen. Nog niet eerder heb ik met alle konvooiauto’s om mij heen gereden, laat staan met die van andere teams. De dynamiek op de weg en het teamgevoel dat zo’n simulatie met zich mee brengt, geeft een goede energie voor de laatste twee maanden tot de race.”

Solar Team Twente

Solar Team Twente is een studententeam gevormd door studenten van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente. Het team ontwerpt en bouwt anderhalf jaar lang aan de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Met deze zonneauto zal het team 22 oktober 2023 aan de start staan van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Voor een optimale voorbereiding is het essentieel dat het team verschillende testfases doorloopt waarin niet alleen de auto, maar ook de teamleden worden klaargestoomd voor de race.

Bridgestone World Solar Challenge

De Bridgestone World Solar Challenge is ‘s werelds grootste solarrace en vindt iedere twee jaar plaats in Australië. Aan de start in Darwin staan doorgaans zo’n 55 teams vanuit alle delen van de wereld. De race bevat drie klassen waarbij Solar Team Twente uitkomt in de ChallengerClass, vergelijkbaar met de Formule 1 binnen het reguliere autoracen. Het doel is om na 3021 kilometer op enkel zonne-energie, als eerste de finish te passeren in Adelaide.

Fotografie: Bram Kloos