3s_winnaars-award.jpg

Smart Solutions Award uitgereikt tijdens de Final Stretch

Leestijd Minuten

Dinsdag 4 juli vond The Final Stretch plaats in de centrale hal in Enschede. Tijdens de feestelijke afsluiting van het Smart Solutions Semester SPRING 2022-2023 werden de winnaars van de Smart Solutions Award bekendgemaakt. Vijf groepen studenten waren genomineerd vanwege de maatschappelijke of innovatieve impact van de oplossing, die zij voor hun complexe vraagstuk hebben ontwikkeld.

Project Mentale gezondheid vluchtelingen wint juryprijs

De juryprijs ging naar het project Mentale gezondheid vluchtelingen, ontwikkeld door zes studenten binnen de Learning Community ‘Ongevraagd Advies’. De geldprijs t.w.v. € 500 werd uitgereikt door Janco Bonnink, directeur Onderwijs & Student Support. Met een indrukwekkende theatervoorstelling van 20 minuten, wilden de studenten bewustzijn creëren rondom de mentale gezondheid van vluchtelingen, met name in relatie tot seksueel misbruik. Ze werkten hiervoor samen met de maker en regisseur van de voorstelling Nachwan Alrajab Agha, en enkele acteurs die in Deventer op de asielzoekersboot aan de IJsselkade wonen.

Publieksprijs voor Sens(H)oor

De publieksprijs t.w.v. € 250 ging naar het project Sens(H)oor, voortgekomen uit een samenwerking tussen CODA en Erfgoed Gelderland. Tijdens dit project zijn meer dan 70 erfgoedobjecten gescand in 3D, waardoor een digitaal archief van topvondsten uit Gelderland is gecreëerd. Sens(H)oor richt zich op het toegankelijk maken van dit erfgoed voor mensen met een visuele beperking. Bezoekers met een visuele beperking kunnen de replica's van historische objecten aanraken en kunnen zich door middel van audio een beeld vormen van het object.

Beoordeling projecten

De juryleden Bert Otter (Novel-T), Natascha Kuipers (Saxion) en Okke Wensing (Saxion) beoordeelden de projecten elk vanuit hun expertise. Zo keek Bert Otter vooral naar innovatie en (door)ontwikkeling, Okke Wensing naar maatschappelijk impact en lag de focus voor jurylid Natascha Kuipers op interdisciplinair onderwijs en persoonlijke ontwikkeling.

Interdisciplinair samenwerken belangrijk

De juryleden waren enthousiast over de resultaten van de verschillende genomineerde projecten. Studenten beoordeelden het semester positief, al was het bij de start soms even zoeken naar een goede samenwerking met elkaar, omdat ze elkaar vooraf niet kenden. Uiteindelijk waren ook zij zeer tevreden en laten alle projecten volgens hen zien hoe waardevol interdisciplinair samenwerken is. Iets wat door de aanwezige opdrachtgevers nog eens werd bevestigd!