Saxion Start Samen Deeltijd
Studentenleven

Startersinformatie: alles wat je moet weten voor de start van je studie

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Een goed begin is het halve werk. De zomervakantie komt sneller dan je denkt, daarom is dit juist hét moment om voorbereidingen te treffen voor de start van je studie. Startersinformatie voor voltijd- en deeltijdstudenten is te vinden op de website van Saxion én krijg je per mail opgestuurd na aanmelding, maar ik som alles nog even voor je op.

1. Goed geïnformeerd door startersinformatie

Voor nieuwe studenten zet elke opleiding alle belangrijke informatie voor de start van het studiejaar bij elkaar. Deze informatie noemen we bij Saxion Startersinformatie. Door de Startersinformatie van jouw opleiding te bekijken voordat je begint, ben je van alle belangrijke informatie voorzien. Vanaf 1 juli is het gros van alle startersinformatie vindbaar op de betreffende opleidingspagina.

2. Specifiek voor voltijdstudenten: dé INTRO

Als knallende start van het nieuwe studiejaar organiseert Saxion de INTRO. Deze introductieweek vindt plaats van maandag 28 augustus t/m donderdag 31 augustus. Voor elke opleiding ziet deze week er een beetje anders uit, maar er zijn ook per stad algemene activiteiten. Voor deze algemene activiteiten kun je je vanaf nu aanmelden. Ook kun je je dan aanmelden voor een slaapplek in de stad zodat je op loopafstand van het feestgedruis kunt slapen.

3. Weet waar je aan toe bent: je rooster

Om in de weken na de start van je studie überhaupt bij je colleges te komen, is het essentieel om te weten waar en wanneer deze plaatsvinden. Deze informatie vind je bij Xedule. Via MijnSaxion.nl vind je bij 'mijn apps' een tegel met Xedule. Met de knop 'selecteer bronnen' kun je de juiste academie selecteren. Typ in het zoekveld je klascode, selecteer je klas en het juiste rooster wordt weergegeven. In het rooster zie je bijvoorbeeld de lesnaam, docent, groep en het lokaal.

4. Boekenlijst en lesmaterialen

Het is belangrijk dat je studieboeken en studiematerialen op tijd bestelt. Je kunt boeken via verschillende platforms kopen. Zowel nieuw als tweedehands. Het is wel belangrijk dat je de juiste versie of editie bestelt. Bestel je boeken alvast zodat je ze voor het begin van je studie hebt. De boekenlijst van jouw eigen studie vind je op de betreffende opleidingspagina met Startersinformatie. Naast boeken heb je ook een laptop nodig. Voor sommige opleidingen gelden er specifieke laptopeisen, kijk hiervoor wederom op de betreffende opleidingspagina.

Op zoek naar alle praktische informatie?

Dat hebben we voor je op een rijtje gezet!

5. Applicaties die je gaat gebruiken

Om deel te nemen aan je colleges heb je verschillende applicaties nodig. MijnSaxion.nl dient als basis voor je studie. Via deze website kom je bij alle andere applicaties. Via Microsoft 365 heb je toegang tot Teams, Outlook, PowerPoint, Excel en nog veel meer. Bison gebruik je om jezelf in te schrijven voor toetsen en daar kun je toetsresultaten en studievoortgang bekijken. Via Blackboard vind je lesmateriaal. Check altijd voor je college wat je moet doen ter voorbereiding, docenten plaatsen hier alle informatie over hun vak. Ook uploadt de docent hier vaak de PowerPoint van zijn les. Handig om te gebruiken voor je aantekeningen.

6. Inloggen met je account Saxion-account

Voor de eerdergenoemde applicaties heb je inlogcodes nodig. Zodra je aanmelding is afgerond, ontvang je een Saxion-account. Met dit account kun je inloggen op de applicaties. Je ontvangt je inlognaam, Saxion e-mailadres en wachtwoord op je privé e-mailadres. In die e-mail vind je ook instructies over hoe je Multi-Factor Authenticatie voor jouw account kunt instellen. Dit is een systeem waarmee de applicaties van Saxion goed beveiligd zijn.

Dus, kort samengevat:

Bekijk de startersinformatie op de pagina van de studie die je gaat volgen om je goed voor te bereiden. Vanaf 1 juli plaatsen we hier alle informatie. Hier vind je welke speciale studiematerialen je mogelijk nodig hebt of welke andere belangrijke onderdelen aandacht vereisen voordat je begint.

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.