Jacco Koot

Jacco werkt nu bij Wila: 'Werktuigbouwkunde stond ver bovenaan de lijst'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Werktuigbouwkunde-alumnus Jacco Koot was vroeger samen met zijn vader in de schuur aan het hobbbyen. Toen hij een studiekeuze moest maken, was het voor hem vrij snel duidelijk dat het Werktuigbouwkunde moest worden. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij Wila. Als Projectmanager R&D begeleidt Jacco verschillende projecten: van begin tot uiteindelijke implementatie in de fabriek. “De combinatie van ideeën bedenken en problemen oplossen, door met mijn handen te werken, past erg goed bij mij.”

Waarom heb je voor de opleiding Werktuigbouwkunde gekozen?

“Ik heb mechanische techniek en techniek in het algemeen altijd al interessant gevonden. Vanaf het moment dat ik kan lopen, was ik met mijn vader in de schuur te vinden om te hobbyen. Dit begon met het ‘repareren’ van speelgoed tot later reviseren van motorblokken. Ik heb lang het streven gehad om bij Defensie te gaan werken, maar toen bleek dat mijn sterkte van mijn ogen niet voldoende was, ben ik hiervan afgeweken. Ik heb er nooit aan getwijfeld wat ik dan zou gaan doen, Werktuigbouwkunde stond ver bovenaan de lijst.”

Waar werk je nu?

“Momenteel ben ik werkzaam bij Wila. Wila maakt gereedschappen en klemmingen voor kantpersen. Dit zijn machines die gebruikt worden om plaatstaal te buigen. Ruw materiaal komt de fabriek binnen en wordt in diverse bewerkingsstappen door middel van frezen, slijpen, harden en richten bewerkt tot hoge kwaliteit buiggereedschappen. Deze gereedschappen worden vervolgens gebruikt om onderdelen te maken voor producten die variëren van een koelkast, TV, zware landbouwvoertuigen tot schepen.”

Hoe ben je daar terecht gekomen?

“Ik ben bij Wila afgestudeerd omdat daar destijds een mooie opdracht open stond. Na mijn afstuderen ben ik blijven hangen. De opdracht leek me leuk omdat er een machine ontwikkeld moest worden die men ook daadwerkelijk in wilde gaan zetten. Het was geen onderzoeksopdracht waar misschien iets mee gedaan zou worden, maar er waren concrete plannen om een dergelijke machine aan te schaffen of te bouwen. Dat maakte Wila voor mij een uitdagende afstudeerplek. Uiteindelijk is mijn afstudeeropdracht de opstap geweest naar de ontwikkeling en bouw van deze machine.”

Hoe heb je ervoor gezorgd dat je mocht blijven?

“Dit kan mijn leidinggevende van destijds natuurlijk het beste beantwoorden, maar de juiste inzet en interesse zullen hieraan bijgedragen hebben. Het trekt mij dat Wila een platte organisatie is. Ik werk op een jonge afdeling waarbij alle collega’s elkaar goed aanvullen. Er heerst een cultuur met veel vrijheid en de mogelijkheid om ideeën zelf in praktijk te brengen.”

Jacco Koot
Jacco Koot ging na zijn afstuderen bij Wila werken

Je hebt recent promotie gemaakt, wat houdt je functie in en wat zijn taken die daarbij horen?

“De hoofdtaken van deze functie zijn onder andere het prioriteren van projecten én het uitzoeken en onderbouwen van de noodzaak of toegevoegde waarde van een project. Daarnaast ben ik bezig met het begeleiden van de projecten zelf. Dit gaat van een eerste aanzet tot uiteindelijke implementatie in de fabriek. Als je ergens werkt, is het naast inzet tonen ook erg belangrijk dat je interesse hebt in je werk. Dit geeft een werkgever ook de mogelijkheid om gericht te sturen op bepaalde zaken of specifieke feedback te geven op bijvoorbeeld je manier van werken.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“De projecten die we uitwerken zien we ook in praktijk terug. Het is natuurlijk het mooiste om te zien dat dingen goed werken, maar als dat een keer niet het geval is, heb je ook direct de kans en de mogelijkheid om uit te zoeken waarom het niet gaat zoals je had verwacht. Dit is naar mijn mening erg waardevol in je ontwikkeling. Wanneer dingen niet goed gaan kun je daar juist van leren. De combinatie van ideeën bedenken en problemen oplossen door met mijn handen te werken past erg goed bij mij.”

Wat is een hoogtepunt dat je hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Dit was toch wel het opzetten van een fabriek in China. Hiervoor ben ik drie keer die kant op geweest. Behalve het werk heb ik daar ook een paar keer vakantie opgenomen om de boel te verkennen. Het is een land waar ik zelf niet snel naartoe op vakantie zou gaan, maar eenmaal daar bleek het een geweldige ervaring.”

Wat zijn jouw tips voor studenten die nog opzoek zijn naar een leuke baan?

“Kijk goed rond en ga zoveel mogelijk sollicitatiegesprekken aan bij bedrijven die mogelijk interessant zijn. Als het niet wat is, heb je toch ervaring opgedaan. Zo’n gesprek is zeker in het begin vaak erg spannend, maar wel heel leerzaam, ook al wordt het niks. Als het wel een goede match is, heb je een mooie werkplek gevonden. Altijd goed om te doen dus.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.