Foto Rico voor Saxion.jpeg

Rico studeerde af met een 10 én kreeg een baan bij VDL

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Rico Engbersen volgde de opleiding Werktuigbouwkunde en rondde afgelopen zomer zijn afstudeerstage af bij VDL ETG Projects in Eindhoven. Hij ontving hiervoor een dikke 10 en kreeg bovendien een baan aangeboden als mechanical engineer. Zijn sleutel tot succes? Plannen, maar ook: iets doen waar je plezier in hebt.

Hoi Rico, hoe vond je het om af te studeren bij VDL?

“Mijn afstudeerstage heb ik als een drukke, maar daarnaast vooral ook een zeer leerzame periode ervaren. Ik heb tijdens mijn afstudeerstage een AGV, een Automatisch Geleid Voertuig, mogen ontwerpen voor het autonoom ontbladeren van komkommerplanten in komkommerkassen.”

Je kreeg een 10. Had je verwacht dat je je afstudeerstage zo goed zou verlopen?

“Ik had zelf stiekem al wel het gevoel dat ik met een mooi resultaat mijn afstudeerstage kon afsluiten, maar dat het uiteindelijk met een 10 werd beloond, had ik niet eens durven dromen. Samen met het baanaanbod geeft dit natuurlijk wel extra motivatie om er te gaan werken.”

Welke functie heb je nu bij VDL?

“Ik werk als mechanical engineer, waarbij ik me momenteel bezighoud met het vervolg van mijn afstudeeropdracht. Dit houdt in dat ik bezig ben met het maken van verschillende prototypes van de AGV, om deze te testen in de komkommerkas. Vanuit hier hopen we binnenkort een eindproduct te hebben die we op de markt kunnen lanceren.”

Werktuigbouwkunde-alumnus Rico Engbersen met een tip voor studenten

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste aan mijn huidige functie is toch wel de variatie. De ene dag zit ik in Siemens NX, het ontwerpprogramma dat we gebruiken, te ontwerpen en construeren, en de andere dag zit ik aan tafel met een klant. Daarnaast vind ik het super gaaf dat er in de techniek oneindig te leren valt.”

Wat is uiteindelijk je droombaan?

“Mijn ambitie is om later door te groeien naar functies in het projectmanagement, maar dan wel in de techniek. Hiervoor volg ik momenteel ook een deeltijdmaster in management. Met mijn huidige startersfunctie hoop ik genoeg kennis en kunde op te doen om dit mee te nemen naar het vervolg van mijn carrière, om zo mijn ambitie daadwerkelijk waar te maken.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je tijd bij Saxion?

“Ik denk dan toch het tweede jaar van de opleiding, waarin ik samen met medestudenten aan verschillende projecten heb gewerkt. In deze projecten kon ik mijn praktijkkennis enorm verbreden. Daarnaast was dit het jaar waarin sprake was van de meeste interactie met je medestudenten, wat je nu toch wel een klein beetje mist in het bedrijfsleven.”

Welke tip heb je voor studenten die ook moeten gaan afstuderen?

“Goed projectmatig plannen is van groots belang tijdens een hbo-afstudeerstage, omdat je vaak te maken hebt met een grote, maar vooral ook lastige opdracht die je in een relatief korte tijd moet kunnen afronden. Ik heb dit gedaan door vooraf een goede planning te maken, deze strak te volgen en waar nodig bij te sturen, wat ervoor heeft gezorgd dat ik alles op tijd heb kunnen afronden. Daarnaast had ik zelfs tijd over om alles te optimaliseren.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Voor mij zijn er drie succesfactoren die leiden tot een droombaan: willen, kunnen en mogen. Het is belangrijk dat je iets doet waar je goed in bent en waar je plezier in hebt, maar daarnaast is het ook belangrijk dat het werk wat je doet ook gewaardeerd wordt binnen de organisatie. De beste manier om hierachter te komen is door met mensen te praten die functies uitoefenen waar je interesse in hebt. Zo heb ik dat ook met mijn huidige functie gedaan.”

‘Getuigt ervan dat hij op technisch gebied goed kan presteren’

Cees van Keulen, docent aan de academie Life Science, Engineering & Design en afstudeerbegeleider van Rico, is onder de indruk van de prestatie van zijn student. “Hij heeft voor zijn afstuderen een innovatief werktuigbouwkundig concept opgeleverd voor een AGV, welke gebruik gaat worden voor het automatisch ontbladeren van komkommerplanten. Het werk van Rico getuigt ervan dat hij op technisch gebied goed kan presteren, gezien het aantal innovatieve oplossingen dat hij heeft bedacht en de technische diepgang van zijn eindconcept. Bovendien wist Rico zijn afstudeerwerk zeer goed onder de aandacht te brengen middels zijn afstudeerpresentatie en verdediging, maar ook door een zeer helder rapport op te leveren. Dit alles heeft ertoe geleid dat Rico een 10 heeft ontvangen voor zijn afstudeerwerk.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.