Saxion stadscampus
Corporate

Rechtszitting na aangifte van diefstal van toetsvragen

Leestijd Minuten

Vandaag, 13 juni 2023, heeft de rechtszitting plaatsgevonden op basis van de aangifte die Saxion heeft gedaan van diefstal van toetsvragen en verkoop van toetsvragen aan studenten. Saxion heeft alle mogelijke stappen ondernomen om de onderste steen boven te krijgen en we zijn dan ook blij dat het Openbaar Ministerie is overgegaan tot vervolging.

Er zijn vier verdachten vervolgd. Diefstal van toetsvragen is voor Saxion onacceptabel omdat een diploma van onbetwiste waarde voor ons en voor de maatschappij van groot belang is. Daarom hebben we vorig jaar aangifte gedaan, een bedrijfsrecherchebureau ingeschakeld en intern onderzoek verricht. De reacties die binnen zijn gekomen bij het meldpunt en vervolgonderzoek naar aanleiding politie-informatie hebben geleid tot meer inzicht in de diefstal. Het onderzoek is gedaan door een interne onderzoekscommissie die bestaat uit voorzitters van de examencommissies.

Uit het interne onderzoek en het politieonderzoek is naar voren gekomen dat er ruim 100 unieke toetscodes van verschillende opleidingen zijn gestolen. Het interne  vervolgonderzoek bij Saxion heeft zich gericht op welke studenten mogelijk gebruik hebben gemaakt van de toetsvragen die zijn gestolen. Er hebben tot op heden 15 hoorgesprekken plaatsgevonden en er zijn 4 sancties uitgedeeld. Omdat niet altijd duidelijk is of toetsvragen ook daadwerkelijk zijn verhandeld en vervolgens gebruikt door studenten benoemen we de opleidingen voor zover bekend niet.

Maatschappelijke impact

Bij Saxion worden op jaarbasis gemiddeld 5.000 toetsen afgenomen. Om het afnemen van toetsen organisatorisch goed te laten verlopen heeft Saxion een centraal toetsbureau. In Enschede werken hier 4 mensen die geautoriseerd toegang hebben tot deze toetsen. Eén van deze medewerkers heeft moedwillig misbruik gemaakt van deze positie en autorisatie.

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur: “Het moedwillig handelen van één van onze medewerkers heeft geleid tot veel onrust onder studenten en medewerkers en is schadelijk voor Saxion. Saxion staat voor integer gedrag van haar medewerkers en betrouwbaarheid van haar toetsen. Dit is van groot belang voor onze studenten en alumni. Tijdens de rechtszitting gaven de verdachten aan de maatschappelijke impact van hun acties te hebben onderschat. Eigen belang prevaleerde boven het belang van andere studenten en de reputatie van het Saxion diploma. Twee van de oud-studenten zien nu in wat het effect van hun acties is geweest en hebben hierover spijt betuigd. Dit stellen we op prijs.”

De betrokken medewerker is ontslagen en een student die verdacht wordt van handel is vooralsnog geschorst.

Uit nader onderzoek door de interne onderzoekscommissie is gebleken dat de waarde van diploma’s bij geen enkele opleiding in het geding is. Saxion heeft wel een extra zekerheid ingebouwd door binnen het bestaande curriculum van een aantal opleidingen een aanpassing te doen. Verder is door gerechercheerd op individuele studenten die mogelijk hebben gefraudeerd. Deze maatregelen zijn erop gericht om individuele studenten van wie we hebben kunnen vaststellen dat ze hebben gefraudeerd een sanctie te geven en studenten die naar eer en geweten toetsen hebben gemaakt te beschermen.

De interne onderzoekscommissie van Saxion bekijkt of informatie uit de rechtszitting van vandaag aanleiding geeft tot verder onderzoek naar gebruik van gestolen toetsvragen door individuele studenten.

Op 4 juli volgt de uitspraak in de strafzaken en tot slot zal op 25 juli de uitspraak in de ontnemingszaken plaatsvinden.