Enschede - Stadscampus
Corporate

Update onderzoek diefstal van toetsvragen

Leestijd Minuten

De onderzoeken naar de toetsdiefstal die Saxion 15 februari bekend heeft gemaakt zijn nog in volle gang.

Op donderdag 14 april heeft de politie een vierde verdachte aangehouden. Deze persoon wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij de verkoop van toetsen aan studenten/personen. Op basis van tussentijdse onderzoeksresultaten is de Saxion medewerker die eerder al verdacht werd van de diefstal van toetsvragen ontslagen.

Opbrengst inkeerregeling

Tot en met 15 april konden studenten, die op een onrechtmatige wijze gebruik hebben gemaakt van vooraf verkregen toetsvragen, beroep doen op de inkeerregeling. De inkeerregeling heeft geleid tot twee studenten die zich hebben ingekeerd en er zijn verschillende reacties binnengekomen via het meldpunt. Hun onrechtmatig verkregen toetsresultaten worden ongeldig verklaard en zij zullen de toets(en) waarmee zij gefraudeerd hebben opnieuw moeten maken. De reacties zijn onderzocht en hebben geleid tot meer inzicht in de diefstal. Er is een interne onderzoekscommissie ingesteld om meldingen van betrokkenheid bij de diefstal van toetsvragen te onderzoeken.

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur: “De voorlopige resultaten van ons interne onderzoek, waar de inkeerregeling onderdeel van is, bevestigen helaas onze vermoedens over de diefstal van toetsvragen. Het aantal inkeerders op de inkeerregeling is zeer klein maar we zetten ons onderzoek voort en blijven er alles aan doen om de onderste steen boven te krijgen. Ondertussen kijken we naar oplossingen om de studenten die toetsen naar eer en geweten hebben gemaakt zoveel mogelijk te beschermen. Deze studenten moeten door kunnen stromen, zonder onnodige studievertraging én zonder discussie over de waarde van hun diploma.”

De betrouwbaarheid van toetsen is van groot belang voor studenten en over de waarde van een Saxion-diploma mag geen enkele twijfel bestaan. De diefstal van toetsvragen, de verkoop en de handel ervan aan studenten kan die waarde ondermijnen en is zeer ernstig. Wanneer de lopende onderzoeken voor individuele studenten aantonen dat zij hebben gefraudeerd krijgen zij alsnog een sanctie die hierbij past.

Meldpunt

Studenten die vragen hebben, of informatie die bij kan dragen aan het onderzoek, kunnen nog altijd terecht bij het speciaal daarvoor ingerichte meldpunt via meldpunt@saxion.nl