LauraOndernemer.jpg
Ondernemerschap

Als klein meisje al achter de naaimachine: hoe Laura’s liefde voor textiel en print zich heeft ontwikkeld

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Fashion and Textile Technologies-student Laura Knüwer is haar bedrijf opgestart en vanuit daar begonnen met afstuderen. Momenteel is ze bezig met het opstellen van een businessplan voor haar ontwerpstudio LALLU. “De interesse in textiel zat er best vroeg in. Ik zat vanaf mijn tiende al achter de naaimachine om van lapjes stof jurkjes te maken.”

Hoi Laura, kan je jezelf voorstellen?

“Zeker! Ik heb een ontwerpstudio opgezet genaamd LALLU. Ik studeer Fashion and Textile Technologies en ben in februari begonnen met afstuderen vanuit mijn eigen onderneming. Ik ontwerp vooral all-over prints die worden gebruikt voor textiel, behang en notitieboekjes. Ik lever een digitaal product aan en de producent kan deze prints inzetten voor verschillende producten.”

Heb je een bepaalde stijl of pas je je aan de wensen van de klanten aan?

“Beide. Ik heb een liefde voor textiel, dus ik vind het heel mooi om textiel te ontwerpen. Dat betekent heel veel structuur aanbrengen en bijvoorbeeld ook kijken hoe de print kan lijken op een geweven of gelijnd stofje. Qua sector ben ik heel erg gefocust op mode. Dat is ook mijn stijl. Maar ik pas mij ook heel makkelijk aan op wat de klant wil. De klant geeft zijn wensen aan met wat voorbeelden en met die info ontwerp ik een product dat past bij hun voorkeur.”

Hoe kan je jouw stijl het beste omschrijven?

“Persoonlijk houd ik heel erg van authentieke blokprint. Dat is een hele specifieke manier van printen. In India doen ze dat nog heel veel. Ze kerven een blok uit hout en stempelen dat op textiel. Dan krijg je een handmade feeling. Ik vind het heel mooi om dat uit te proberen en te moderniseren.”

Wie zijn jouw klanten?

“Ik heb voor een aantal bedrijven gewerkt die een kledingcollectie hebben uitgebracht. Iets wat ik met de hand heb getekend, wordt dan gedragen door andere mensen en dan kom ik dat op straat tegen! Dat is dan heel leuk om te zien. Ik herken het natuurlijk meteen en dat gevoel is geweldig.”

Hoe heb je ontdekt dat printdesign jouw passie is?

“Ik heb op het mbo een creatieve opleiding gevolgd. Daarna ben ik in het grafische wereldje beland. Ik kreeg geen les in grafisch ontwerpen, maar door persoonlijke interesse en zelfstudie ben ik dat verder gaan ontwikkelen. Voor stages heb ik voor interieurwinkels gewerkt. Ik begon daarna ook met Fashion and Textile Technologies met de gedachte dat ik het commerciële gedeelte interessant zou vinden.”

Praat met anderen over je business-idee. Ik denk dat dat heel veel input geeft.

Laura met tips voor studenten die willen ondernemen

En dat bleek uiteindelijk niet?

“Uiteindelijk trok dat creatieve mij meer aan. Toch moet ik zeggen dat ik het creatieve én het commerciële gedeelte samen ook heel erg interessant vind. Mijn dag afwisselen met tekenen en een ander moment met klanten bezig gaan en administratie doen, bijvoorbeeld. Een bedrijf opzetten is daarin de perfecte combinatie voor deze beide interesses.”

En was je altijd al zo creatief?

“Ja, op mijn achtste ben ik al begonnen met tekenlessen. Tot mijn dertiende heb ik dat gedaan. Mijn ouders hebben een eigen woninginrichting en daardoor hadden wij altijd stof achterliggen. Ik zat vanaf mijn tiende al achter de naaimachine om van lapjes stof jurkjes te maken! De interesse in textiel zat er best vroeg in. Door de jaren heen heb ik dat weten verder te ontwikkelen.”

Hoe laat jij jezelf inspireren als je bezig bent met het creatieve gedeelte in je onderneming?

“Ik ben fan van reizen! Ik maak dan veel foto’s van de dingen die ik zie. Maar ook kleine dingen in het dagelijkse leven. Zo zag ik vanochtend een patroon op sneeuw dat veroorzaakt werd door de banden van een auto. Toen heb ik daar een foto van gemaakt, omdat het mij inspireerde voor een nieuw ontwerp. Ik kijk ook veel naar trends. Dat is dan meer voor kleur en sfeer.”

Heb je ook een doel of richting voor je onderneming?

“Mijn plan is om, als ik afgestudeerd ben, een paar dagen bij een bedrijf aan het werk te gaan. Daarna wil ik in de loop der jaren steeds meer dagen aan mijn onderneming besteden en het verder laten groeien. Op die manier hoop ik investeringen makkelijker te maken voor mijn bedrijf.”

Hoe kunnen ook andere studenten op deze manier afstuderen?

“Je geeft bij je opleiding aan dat je een onderneming wil starten. Zij sturen je door naar Saxion Centrum voor Ondernemerschap. Daar krijg je een intake over je bedrijf. Samen overleg je wat de mogelijkheden zijn en zij geven je tips voor de opstart. Het wordt vanuit Saxion geregeld en het is een hele goede begeleiding om succesvol ondernemer te worden.”

Heb je tips voor studenten die in een creatieve sector een onderneming willen neerzetten?

“Praat met anderen over je business-idee. Ik denk dat dat heel veel input geeft. Stuur een mailtje naar Saxion Centrum voor Ondernemerschap. Zij geven heel veel tips. Met hun kan je overleggen over je businessidee en dat zal je heel veel rust geven. Vertel over je ideeën en gooi het de wereld in!”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.