Solar Team Twente presenteert nieuwe zonneauto: RED X

Op woensdag 8 maart presenteerde Solar Team Twente de gloednieuwe zonneauto ‘RED X’. De presentatie vond plaats bij Koninklijke Grolsch in Enschede, in bijzijn van alle partners. Met RED X gaat het team in oktober deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge.

Aerodynamische innovaties

Op het eerste gezicht lijkt RED X op zijn voorganger RED Horizon; de zogenaamde monohull, ofwel ‘bulletvorm’, ziet er vrijwel hetzelfde uit. Toch heeft het team een aantal wijzigingen doorgevoerd. Lead Engineer Jessica Bos: “Vorig jaar hebben we voor het eerst een monohull gebouwd, en dat is eigenlijk heel erg goed bevallen. Zeker op aerodynamisch gebied zijn hier veel voordelen uit te halen, dus hebben we ervoor gekozen om hiermee verder te gaan optimaliseren.”

Ontwerpuitdagingen

Ieder Solar Team heeft te maken met ontwerpuitdagingen. Zo moeten de gebruikte zonnepanelen natuurlijk zoveel mogelijk energie generen, maar daarbij mag de aerodynamica nooit uit het oog worden verloren. Daarnaast wordt de elektromotor, die de roterende kracht levert om de auto op de juiste snelheid te laten voortbewegen, ieder jaar doorontwikkeld. Met het design van RED X denkt het team een optimale balans te hebben gevonden tussen alle innovaties.

Teamleader Kirsten Bouwman

Maar voor de toekomst heeft het Solar Team Twente nog grotere plannen. Teamleader Kirsten Bouwman: “Op aerodynamisch vlak, maar vooral in elektronica liggen er flinke kansen waar we winst kunnen halen.” Het team is op dit moment druk bezig met het werven van nieuwe studenten voor een ‘2023-2024 innovatieteam’.

RED X

En vanwaar die naam, Red X? “Dit is natuurlijk de tiende editie van Solar Team Twente,” vertelt Kirsten Bouwman. “De tiende keer dat een team van gemotiveerde studenten zich inzet om te innoveren op het gebied van duurzame mobiliteit. Ook symboliseert X de vier disciplines binnen ons team … Om met de tiende zonneauto van Solar Team Twente in de tiende maand van het jaar als nummer één te finishen. Met RED X gaan wij het doen.”

Fotografie: Cas van Laar

Over Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit twintig studenten van Saxion Hogeschool en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het Solar Team uit het sterke netwerk van meer dan 160 partners. Samen wordt gebouwd aan de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto ‘Challenge triggers innovation’. Daarom neemt Solar Team Twente in oktober 2023 deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Met het doel om de race te winnen. Maar óók om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.