Pabostudent wint OnderwijsTopTalentprijs 2023

Pleunie van Erp, voltijdstudent van de pabo locatie Deventer, heeft op de Dag van de Leraar de OnderwijsTopTalentPrijs gewonnen. Deze prijs is voor onderwijstalenten van een Nederlandse lerarenopleiding met het beste idee voor, of onderzoek naar, onderwijs.

Pleunie heeft tijdens haar afstudeersemester in leerjaar vier, onder begeleiding van pabodocent Wendel Brandsma, een interessant onderzoek over burgerschapsonderwijs geschreven. In haar onderzoek heeft Pleunie gezocht naar een effectieve en integrale manier om burgerschapsonderwijs vorm te geven. Voor haar LIO-school, een school voor speciaal basisonderwijs, heeft Pleunie een leskist met materialen ontwikkeld. Namens alle docenten, van harte gefeliciteerd!

“Toen ik mijn diploma ging ondertekenen, kreeg ik te horen dat ik namens Saxion was genomineerd als Nationaal Onderwijstalent 2023. Ik was enorm overrompeld. Ik was er nog niet bekend mee, maar ik vond het natuurlijk ook een enorme eer. Ik moest mijn scriptie en andere documenten hiervoor insturen. Op 5 oktober (een prachtige dag natuurlijk) vond de uitreiking plaats. Samen met mijn ouders en broer ging ik naar Hilversum, naar studio Beeld en Geluid."

's Ochtends vertelde ik de kinderen dat ik een uur eerder wegging omdat ik naar een prijsuitreiking ging. Sommige kinderen zeiden: “Ik weet zeker dat je gaat winnen, juf”. Ik antwoordde met: “Dat is heel lief van jullie, maar zelfs als ik niet win, ben ik nog steeds trots op mijzelf”. Een kind reageerde hierop met een wijze les van mijzelf: 'Meedoen is belangrijker dan winnen, en het moet gezellig zijn! Dat is nog belangrijker.'

Eenmaal in Hilversum moest ik lachen. Het voelde bizar dat ik hier mocht staan. In de zaal mochten de genomineerden naast elkaar zitten. Ik was benieuwd naar het werk van anderen en raakte hierover aan de praat. De middag begon met het kijken naar pitches van anderen, afgewisseld met gesprekken aan tafel. Minister Dijkgraaf begon te vertellen over het onderwijs en het belang van onze inzet. Enkele genomineerden mochten aan tafel zitten om iets te vertellen over hun inzending. Nadat alle pitches waren bekeken, werden de prijzen bekendgemaakt. Ik was onder de indruk van het werk van anderen.

Dijkgraaf begon met de uitreiking voor het basisonderwijs. Hij begon met 'zij...' Toen dacht ik: 'Ik ben een "zij," dus ik maak blijkbaar nog kans.' "...is een enthousiast persoon," zei hij. Dat ben ik ook, maar hadden ze dat kunnen opmerken? "Ze heeft een leskist ontwikkeld." Toen besefte ik pas echt dat mijn onderzoek dus ontzettend goed was. Minister Dijkgraaf ging door met vertellen, ondertussen had ik al door dat het over mij ging. Ik had totaal niet verwacht dat ik deze mooie prijs in ontvangst mocht nemen. Hierdoor voelde de prijs nog mooier dan het al was. Ik mocht naar voren komen en kreeg de prijs door minister Dijkgraaf uitgereikt. Opnieuw was ik enorm overrompeld, maar tegelijkertijd trots op mijn prestaties. Het voelde als een enorme waardering voor al het harde werk tijdens mijn LIO-stage en scriptie.

Later sprak ik met verschillende mensen uit het onderwijsveld. Het was een inspirerende dag. Ik voelde me dankbaar en trots dat ik deel had mogen uitmaken van de dag, en nog trotser dat ik de prijs als Nationaal Onderwijstalent 2023 (PO) had gewonnen. Alle docenten van de pabo, bedankt voor de mooie ontwikkeling die ik op school heb mogen doormaken!”