Anka Mulder
Corporate

Hoe doorbreek je het lerarentekort? Beluister deel 3 van de Saxion podcast-serie Denkers & Doeners

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

In de podcast-serie Denkers & Doeners nodigt Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool Saxion, redacteur Anne Hurenkamp uit om met denkers en doeners in gesprek te gaan. In deel 3 zoekt Saxion met het onderwijsveld, de pabo en de Arizona State University naar oplossingen voor het lerarentekort. Beluister de aflevering nu!

In het basisonderwijs was er bij de start van dit schooljaar al een landelijk lerarentekort van 9700 fte. Dit tekort zal de komende jaren groeien. Het vraagt om duurzame oplossingen. Eén van die oplossingen kan het doobreken van het 'Eén leerkracht, één klas-model' zijn.

Redacteur Anne Hurenkamp praat hierover met Anka Mulder (voorzitter van het College van Bestuur van Saxion), Symen van der Zee (lector Vernieuwend Onderwijs) en Giel Ernst (vierdejaars pabo-student). Want wat zijn de voor- en nadelen van dit model en hoe doet het Saxion-lectoraat Vernieuwend Onderwijs, samen met het onderwijsveld en de Arizona State University praktijkonderzoek? Lector Symen van der Zee (foto) vertelt daarover. Hij verwijst Anne naar Giel Ernst die de komende maanden tijdens zijn afstudeerstage in Amerika meer onderzoek naar het nieuwe onderwijsmodel doet.

Giel: "Ik hoop dat we de context die in Amerika is bedacht naar het Nederlandse onderwijssysteem kunnen vertalen. Mijn huidige stageschool, de La Res in Enschede, is hiermee al een eind op weg. De school gebruikt al een ander onderwijsmodel. Je ziet dat dit bij vacatures voor veel sollicitanten zorgt."

Derde aflevering

In de derde aflevering van de podcastserie Denkers & Doeners hoor je het hele verhaal.

Beluister Denkers & Doeners via Spotify

Beluister Denkers & Doeners via Apple Podcasts

Denkers & Doeners 3 - Hoe doorbreek je het lerarentekort (thumbnail).jpg
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.