Solar Team Twente sprint naar derde plaats in heuse inhaalrace op eerste racedag
Studentenleven

Solar Team Twente sprint naar derde plaats in heuse inhaalrace op eerste racedag

Leestijd Minuten

Het Solar Team Twente startte de eerste racedag van de World Solar Challenge in Australië met een chaotische opening, maar met een indrukwekkende inhaalrace wist het Twentse studententeam snel op te klimmen naar een derde plaats in het klassement.

Het team kijkt terug op een bovenverwachting goede racedag. “Het plan was zo snel mogelijk aansluiting te zoeken bij de top, maar dat we als derde de dag zouden afsluiten hadden we niet verwacht” vertelt raceleider Kirsten Bouwman.

Chaotische start

Solar Team Twente mocht zondagochtend als elfde beginnen. In theorie zou dat betekenen dat het team rond 8:06 uur mocht vertrekken. Het team vertrok echter pas zeven minuten later door pech van een eerder gestartte team.

Inhaalrace

Na de Twentse start, lag de focus op tempo maken. Het team had tevens nog negen andere teams voor zich. Ondanks meerdere stoplichten die bij het verlaten van de stad stuk voor stuk net op rood sprongen, had Solar Team Twente de vaart er behoorlijk inzitten. De Twentse studenten haalden al snel zes teams in. Nog voordat het team Darwin achter zich liet, reden ze al op een vijfde plek.

Veel verkeer

Met Darwin in de achteruitkijkspiegels liet het de stoplichten van de Stuart Highway achter zich en trotseerde het de outback. In de outback werd al snel duidelijk dat zondag geen vrije dag is voor roadtrains. Het drukke verkeer hield het Twentse racekonvooi regelmatig op. Met beperkte inhaalmogelijkheden wist het team toch Top Dutch Solarracing, het studententeam uit Groningen in te halen. Daardoor kwam het team als vierde binnen achter het Innoptus Solar Team uit Leuven, Brunel solarteam uit Delft en het Duitse team Sonnenwagen Aachen.

Solar Team Twente sprint naar derde plaats in heuse inhaalrace op eerste racedag

Bosbranden en wervelwind

Na de eerste stop moest het team gedwongen vaart minderen vanwege een bosbrand langs de weg. Dankzij training in de racesimulatie wist het team hoe ze de brand veilig konden passeren. Later volgden nog enkele kleinere bosbranden, maar daar hoefde het team geen vaart meer voor te minderen. RED X trotseerde plotseling een verwelwind, maar kwam met enkel de schrik vrij.

Sprintrace

Na de bosbrand werd het rustiger op de weg. Het team reed volgens strategie door naar de volgende controlstop in Dunmarra. Vlak voor de stop kwam Team Sonnenwagen Aachen in zicht. De tukkers haalde het team - dat vanmorgen als eerste vertrok - nog voor Dunmarra in. Bij de controlstop was er nog een heuse sprintrace. Coureurs van Aachen en Twente haasten zich uit hun wagen. Met slechts elf seconden voorsprong drukte de Twentse coureur Danique net iets eerder op de finishknop om daarmee als derde dag af te sluiten.

Eerste nachtstop

Na de controlstop reed Solar Team Twente nog drie kwartier door tot de eerst nachtstop zo’n tachtig kilometer voorbij Dunmarra. Hier kwam het om 17:00 uur aan. Daardoor gaat het team morgen om 08:00 uur lokale tijd weer van start. Voor Solar Team Twente rijden alleen nog het Innoptus Solar Team uit Leuven en het Brunel Solar Team uit Delft met een geschatte voorsprong van 33 en respectievelijk 21 minuten. Bouwman sluit af: “Morgen wordt een belangrijke dag waarin we de druk moeten opvoeren in jacht op de koppositie.”

Solar Team Twente 

Solar Team Twente is een studententeam gevormd door studenten van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente. Het team ontwerpt en bouwt anderhalf jaar lang aan de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Met deze zonneauto zal het team 22 oktober 2023 aan de start staan van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Voor een optimale voorbereiding is het essentieel dat het team verschillende testfases doorloopt waarin niet alleen de auto, maar ook de teamleden worden klaargestoomd voor de race. 

Bridgestone World Solar Challenge 

De Bridgestone World Solar Challenge is ‘s werelds grootste solarrace en vindt iedere twee jaar plaats in Australië. Aan de start in Darwin staan doorgaans zo’n 55 teams vanuit alle delen van de wereld. De race bevat drie klassen waarbij Solar Team Twente uitkomt in de ChallengerClass, vergelijkbaar met de Formule 1 binnen het reguliere autoracen. Het doel is om na 3021 kilometer op enkel zonne-energie, als eerste de finish te passeren in Adelaide. Door de steeds veranderende reglementen worden alle deelnemende teams iedere editie opnieuw uitgedaagd om tot nieuwe innovaties te komen. Deze innovaties dragen op den duur bij aan de wereldwijde verduurzaming van de mobiliteitssector. Een actueel voorbeeld is de zonneautoproducent Lightyear, welke haar zonnepaneel in samenwerking met Solar Team Eindhoven ontwierp. 

Gerelateerde artikelen

Solar Team Twente naar meest extreme en uitdagende zonnerace ter wereld Studentenleven

Solar Team Twente naar meest extreme en uitdagende zonnerace ter wereld

31 januari 2024
Studentenleven

Hjalmar was accountmanager bij Solar Team Twente: ‘Ik weet nu dat ik definitief deze richting op wil’

08 december 2023
Studentenleven

Danique reed de Red X over de finish in Adelaide: ‘Echt supergaaf!’