Solar Team Twente rijdt schade tijdens testdag

Solar Team Twente rijdt schade tijdens testdag

Tijdens de eerste testweek op het circuit werd Solar Team Twente er nog eens goed aan herinnerd wat een flinke uitdaging het team de komende weken te wachten staat bij de Bridgestone World Solar Challenge, die op 22 oktober van start gaat in het Australische Darwin. Tijdens een de verkenningsritten op het Hidden Valley-circuit, waar de kwalificatie wordt gehouden, liep de auto schade op.

De schrik zat er goed in bij de Twentse studenten. “Tot dat moment verliepen onze tests eigenlijk heel voorspoedig. Als dan zoiets gebeurt, gaat er natuurlijk van alles door je heen”, vertelt teammanager Tim Woertman. “Om hier te kunnen racen is een moment waar we met z’n allen al een jaar lang naar toe leven. Dan zijn dit heel emotionele gebeurtenissen.”

Hoe erg is de schade en is die te herstellen?  Uitgebreide inspectie van de auto leerde dat er gelukkig geen schade aan de constructie en de componenten is ontstaan. Wel is de aeroshell beschadigd. Tim: “Vergelijk het met de huid van een menselijk lichaam, het is min of meer een open huidwond. We zullen er in de komende dagen keihard aan moeten werken om deze weer te herstellen. Het is nog wel even afwachten of het ons lukt om dezelfde aerodynamische eigenschappen terug te krijgen. Om hier te kunnen winnen moet alles honderd procent zijn, dus ook de buitenkant.”

Met het moeten repareren van de schade krijgt het team er de komende week nog een extra uitdaging bij. “Het wordt zeker niet eenvoudig om de auto op tijd helemaal raceklaar te krijgen, maar ik heb wel vertrouwen dat we er in slagen”, zegt Tim. “We hebben ons als team goed voorbereid op uitdagingen als deze. We zetten met elkaar de schouders eronder en werken hard aan het repareren van de zonneauto en het analyseren van wat er precies gebeurd is, zodat we niet opnieuw in een vergelijkbare situatie komen."

Het Solar Team Twente volgen? Dat kan via bijvoorbeeld InstagramFacebook en YouTube.