Saxion, Universiteit Twente en ROC van Twente ondertekenen een gezamenlijk convenant
Corporate

De transitie van energie en grondstoffen versnellen: Saxion, UT en ROC van Twente bundelen hun krachten

Het wordt door Saxion, de Universiteit Twente en ROC van Twente gezien als ‘een sprong voorwaarts in de richting van een duurzame toekomst’; de ondertekening van het convenant ‘Versnelling energie- en grondstoffentransitie’ vorige week. De afspraken die hierin staan moeten leiden tot een ‘Centre of Expertise voor de Versnelling van Energie- en Grondstoffentransitie’, waarin de betrokken kennisinstellingen samenwerken met verschillende publieke en private partners.

Het doel is duidelijk: tegen 2050 klimaatneutraal en volledig circulair worden. Hiervoor zijn grote inspanningen nodig op verschillende niveaus; van lokale gemeenschappen tot internationale samenwerkingen. Op regionaal niveau vraagt dit veel van kennisinstellingen. Zij slaan nu de handen ineen om een cruciale rol te spelen in deze transitie.

Broedplaats

Saxion, de Universiteit Twente en ROC van Twente willen zich gerichter inspannen om professionals op te leiden, bij te scholen en kennis te ontwikkelen die de transitie zal versnellen. Het Centre of Expertise moet een broedplaats worden voor regionale samenwerking op het gebied van onderzoek en onderwijs. De missie: bijdragen aan de versnelling van de energie- en grondstoffentransitie in Oost-Nederland.

Learning Communities

Hoe ziet deze samenwerking eruit? Het antwoord ligt volgens de kennisinstellingen in Learning Communities. Hier komen bedrijven, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten samen om te innoveren, kennis te ontwikkelen en mensen op te leiden voor de banen van de toekomst. Door werken, leren en innoveren met elkaar te verbinden, wordt de circulatie van kennis versneld en ontstaat er een flexibele beroepsbevolking die klaar is voor de uitdagingen van morgen.

Lees het volledige persbericht op Saxion.nl.