Landelijke Bestuurskunde Dag 2024

Leestijd Minuten

Op dinsdag 26 maart opende Saxion in Deventer haar deuren voor de jaarlijkse Landelijke Bestuurskunde Dag. Docenten en lectoren van Hogescholen uit alle hoeken van Nederland waren aanwezig voor een dag vol inspiratie en discussie over de toekomst van bestuurskunde. Met een nieuw kabinet op komst en de veranderingen die dat met zich meebrengt, verkenden wij dit jaar welke rol bestuurskundigen kunnen spelen in deze dynamische tijd. Als vertegenwoordigers van het lectoraat ‘Toekomstbehendig Bestuur’ en het Landelijk Opleidingsoverleg Bestuurskunde (LOBO) waren we verheugd om het gesprek hierover met elkaar aan te gaan. Ook hebben 2e,- 3e- en 4e-jaars studenten Bestuurskunde geholpen bij de organisatie van de dag en de invulling van de workshops.

Lectoren deelden vanuit het lectoraat Weerbare Democratie van Saxion en Ethisch Werken van Fontys, Willeke Slingerland en Rogier van der Wal, hun inzichten over het vakmanschap van bestuurskundigen en hun cruciale rol bij het vormgeven van veranderingen.

Wat is de verwachting van een afgestudeerde bestuurskundige?

Merel Lubberink, manager sociaal domein bij de Gemeente Voorst, sprak over de verwachtingen vanuit het werkveld ten aanzien van afgestudeerde bestuurskundigen. In een tijd van toenemende complexiteit en verandering is het essentieel dat bestuurskundigen leren samenwerken en flexibel kunnen omgaan met diverse uitdagingen binnen onze samenleving. Tijdens interactieve sessies werden interessante casestudy's besproken, waarbij de verwachtingen vanuit het werkveld werden belicht. Zowel volgens haar, als volgens de lectoren, wordt de ontwikkeling van een moreel kompas, naast inhoudelijke kennis, steeds belangrijker. Studenten Bestuurskunde moeten goed leren luisteren en hun eigen standpunt leren bepalen binnen alle belangen die spelen. Hierbij mogen ze best kritisch zijn richting het bestuur van bijvoorbeeld een gemeente. Ook benadrukte Merel Lubberink het belang van een aantal persoonlijke skills: een reflectief vermogen, samenwerkingsvaardigheden en een open en proactieve houding bij afgestudeerde bestuurskundigen. In ruil daarvoor biedt de gemeente een stimulerende werkomgeving met ruimte voor eigen initiatief en persoonlijke groei.

Stadswandeling en bestuurskundige workshops

Een hoogtepunt van de dag was de stadswandeling door de karakteristieke buurten van Deventer, waarbij deelnemers onder leiding van docent/onderzoeker Ruimtelijke Ontwikkeling,  Harm Jan Korthals Altes en Maarten Douwe Bredero, de stedelijke dynamiek vanuit een bestuurskundig perspectief konden ervaren.

Het middagprogramma bood een gevarieerd aanbod aan workshops, waarbij deelnemers konden kiezen uit onderwerpen als design thinking voor bestuurskundigen, publieke waarden en digitalisering, doorstroom en studie-uitval, internationalisering en maatschappelijke spanningen in het klaslokaal. Deze workshops werden georganiseerd vanuit verschillende onderzoeksgroepen en docenten binnen het domein van Bestuurskunde en Integrale veiligheidskunde.

Foto stadswandeling.jpeg

Hoogtepunten

Marleen Visser, docent-onderzoeker Bestuurskunde op Saxion deelde haar persoonlijke ervaringen van deze dag; “het was erg leuk om collega’s van andere Hogescholen te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Ik heb al een vervolgafspraak staan. De ontwikkeling van het moreel kompas is al een belangrijk onderdeel van onze opleiding, maar door deze dag neem ik weer een aantal interessante cases mee naar huis”.

De Landelijke Bestuurskunde Dag 2024 was een waardevolle gelegenheid om kennis te delen, nieuwe inzichten op te doen en te netwerken binnen het vakgebied van bestuurskunde. Het benadrukte het belang van continue samenwerking tussen onderwijs en werkveld om bestuurskundigen van de toekomst optimaal voor te bereiden op de uitdagingen die komen gaan. Volgend jaar zal de Landelijke Bestuurskunde Dag op NHL Stenden in Leeuwarden georganiseerd worden.

Ben jij geïnteresseerd in Bestuurskunde en wil je meer weten over de opleiding en de toekomstige mogelijkheden binnen dit vakgebied? Klik dan hier voor meer informatie en ontdek hoe jij kunt bijdragen aan het vormgeven aan toekomstbestendig bestuur.