Saxion start nieuwe bachelor Artificial Intelligence in Apeldoorn

Saxion start nieuwe bachelor Artificial Intelligence in Apeldoorn

Leestijd Minuten

In september 2024 start Saxion in Apeldoorn met drie nieuwe opleidingen; de Associate degree opleiding Information Security, de master Veiligheid en Digitalisering en de bachelor Applied Data Science & Artificial Intelligence. De nieuwe opleidingen worden ingebed in het ecosysteem van het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering, waar een grote diversiteit van vraagstukken over digitalisering bij elkaar komen.

Unieke AI-opleiding

Saxion is trots om als eerste hogeschool in de regio de innovatieve Artificial Intelligence opleiding aan te bieden. In deze opleiding leren en ervaren studenten hoe je met data-analyse en artificial intelligence computers kunt inzetten om tot nieuwe inzichten te komen. Kunstmatige intelligentie (AI), waarbinnen ook machine learning en deep learning valt, geeft machines de mogelijkheid om zelf te leren en beslissingen te nemen op basis van die data. Niet alleen de technische aspecten van data en kunstmatige intelligentie komen aan bod, maar ook ethische en maatschappelijke vraagstukken. Zo ontwikkelen de studenten zich om tot praktische oplossingen te komen voor uitdagingen met bijvoorbeeld gezichtsherkenning. Dit vakgebied kent medische toepassingen, maakt het mogelijk om te anticiperen op crimineel gedrag, grondige analyses te doen van de prestaties van professionele sporters, en veel meer.

Teamleider Arno Blootens; ‘Er staat een enthousiast, inhoudelijk ervaren team docenten in de startblokken om met deze opleiding te beginnen en nog verder vorm te geven, samen met de studenten. Tijdens de afgelopen open dagen hebben we veel enthousiaste reacties ontvangen van studiezoekers, dus we zijn blij dat we in september aan de slag kunnen met en voor studenten.’

Waardevol voor de regio

Artificial Intelligence is niet meer weg te denken in onze maatschappij. Bedrijven en organisaties in de regio hebben een groeiende behoefte aan mensen met interdisciplinaire vaardigheden en expertise in het kunnen lezen en toepasbaar maken van data. Inhoudelijk is de opleiding ontwikkeld samen met de politie, Universiteit Twente, gemeente Apeldoorn en Kien partners Topicus en Witteveen+Bos. Ook na de start blijven deze partners betrokken door praktijkopdrachten, gastcolleges en het blijven toetsen of de opleiding aansluit bij de praktijk.

Meer opleidingen op gebied van veiligheid en digitalisering

Naast de 4-jarige AI-bachelor, verbreed Saxion haar onderwijspalet op het gebied van veiligheid en digitalisering verder in Apeldoorn. In september start de 2-jarige voltijd Associate degree opleiding Information Security en de master Veiligheid en Digitalisering. De master start met de tweejarige deeltijd variant en volgt vanaf 2025 zeer waarschijnlijk met de eenjarige voltijd variant.

Meer informatie voor geïnteresseerden

Geïnteresseerde studiekiezers kunnen zich oriënteren op twee speciale voorlichtingsmomenten:

• Voor de master Veiligheid en Digitalisering: een informatiebijeenkomst op 13 juni van 15:00 tot 16:30 in het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering in Apeldoorn.
  • Voor de Ad Information Security en de bachelor Applied Data Science & AI: het Last Minute Studiekeuze Event op 26 juni bij Saxion in Deventer.