Solar Boat Twente onthult nieuwe boot op zonne-energie
Studentenleven

Solar Boat Twente onthult nieuwe boot op zonne-energie

Leestijd Minuten

Studententeam Solar Boat Twente heeft afgelopen studiejaar hard gewerkt om een nieuwe boot te produceren en op 23 april was het zover; in het Wilminktheater toonde het team de boot voor het eerst aan de buitenwereld, voor 250 aanwezigen.

Boot onthulling

Tijdens dit evenement nam het team het publiek mee door de rijke geschiedenis van het studententeam. Uitkomend bij de nieuwe boot die dit jaar gecreëerd is door de 17 studenten. Deze boot werd groots onthuld en de nieuwe naam werd uitgelegd. “Deze nieuwe boot noemen wij Lumina, naar het Latijnse woord 'Lumen', wat licht betekent.” vertelt teammanager Vera Ottens. “Het zonlicht zorgt ervoor dat wij vooruit kunnen varen, maar wij geloven dat dit zonlicht ook een pad naar een groenere toekomst voor ons verlicht waar ‘Lumina’ ons mee zal helpen.”

Daarnaast vertelden de twee elektrische engineers van het team over de technische uitdagingen die het team de afgelopen acht maanden heeft doorstaan. Hoe het team zelf de romp heeft gemaakt van carbonvezel, het draagvleugel systeem heeft verbeterd en hoe het zonlicht moet worden gebruikt om op duurzame energie te varen.

De presentatie werd afgesloten met het persoonlijke verhaal van twee andere teamleden. Hoe ze terugkijken op het begin van het team, startend met 17 vreemden die nu samen een hecht team vormen. Hoe de eerste oefenrace niet altijd soepel liep en hoe ze het productieproces vonden.

Aansluitend vond nog een netwerkmoment plaats waar alle luisteraars de boot van dichtbij konden bewonderen en alle vragen aan de teamleden konden stellen.

Studententeam uit Twente onthult nieuwe boot op zonne-energie [Persbericht Solar Boat Twente]

Races

Nu de boot onthult is, zal het team verder gaan met de voorbereidingen voor het raceseizoen. Allereerst zullen ze in actie komen tijdens het NK GroenLeven zonnebootrace in het Friese Akkrum tijdens het Hemelvaartsweekend. Daarnaast zal het team afreizen naar Monaco voor de Monaco Energy Boot Challenge.