Rafael van der Heide (fotografie: Thomas Busschers)
Onderwijs

Rafael switchte van Bedrijfskunde naar Verpleegkunde: 'Mijn opa en oma brachten me op dit idee'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

In zijn zoektocht naar een passende studie begon Rafael van der Heide aan Bedrijfskunde. Dit was een logische stap na zijn Assistent-managementopleiding op het mbo. Uiteindelijk neemt Rafaels studieloopbaan een onverwachte wending.

Verkeerde studiekeuze

Rafael wilde na het afronden van zijn mbo-opleiding nog verder studeren. Hij was destijds 18 jaar en wilde graag meer leren. “Ik begon met Bedrijfskunde omdat dit een passende stap was na mijn Assistent-managementopleiding op het mbo”. Al op de middelbare school had Rafael een economisch profiel gekozen en hij begon vol goede moed aan deze opleiding. “Ik vond het eerst heel interessant, alles was helemaal nieuw.” Al snel begon Rafael te twijfelen over zijn keuze, de opleiding was breed en de vakken voelden voor hem abstract. In zijn klas waren er andere studenten die het hadden over stoppen en zo nam Rafaels motivatie af.

Stoppen met Bedrijfskunde

Het eerste kwartiel kwam ten einde en zo ook Rafaels tijd bij Bedrijfskunde. “Ik had het gevoel dat ik niet echt bij die opleiding thuishoorde. Na dat eerste kwartiel wist ik dat ik het geen vier jaar ging volhouden.” Rafael's interesse was weg en hij wilde liever een specifiekere opleiding volgen. “Vanaf toen ben ik de rest van het jaar fulltime aan de slag gegaan bij het restaurant waar ik werkte als bijbaan. September van het nieuwe jaar wist ik nog steeds niet wat ik wilde, dus bleef ik daar nog een jaartje werken.”

Advies van opa en oma

Rafael had natuurlijk al een mbo-diploma op zak, maar hij was vastberaden om aan een andere hbo-opleiding te beginnen. Nog steeds had hij geen idee wat hij wél wilde doen. Op internet bekeek hij verschillende opleidingen bij verschillende hogescholen. Niks trok echt zijn aandacht.

Hoe Rafael er uiteindelijk achter kwam dat Verpleegkunde een interessante optie was, is een bijzonder verhaal. “Het is puur door mijn opa en oma dat ik dit nu doe. Mijn opa suggereerde dat Verpleegkundige misschien wel iets voor mij was en mijn oma vond ambulancebroeder wel bij mij passen. Daar kon ik me wel in vinden en ik vond het heel mooi dat ze dat zeiden.”

Overstappen naar Verpleegkunde

“Verpleegkunde was niet iets wat ik zelf verzonnen zou hebben. Toen mijn opa viel en zijn heup brak, had hij zorg nodig. Dat hij samen met mijn oma aandroegen dat ambulanceverpleegkunde bij me zou passen, raakte dat me. Dus ging ik op onderzoek uit, en ja, Verpleegkunde voelde ineens als iets wat bij me zou kunnen passen.”

Rafael had er nooit over nagedacht om iets in de zorg te doen. Op de middelbare school liet hij het vak biologie meteen vallen. Achteraf gezien vindt hij ook niet dat hij altijd al een heel verzorgend type was. “Ik ben wel iemand die heel behulpzaam en sociaal is. In het restaurant waar ik werk, help ik iedereen graag.” In zijn omgeving zijn de reacties op zijn studieswitch dan ook wisselend. “Sommige mensen vinden het helemaal bij mij passen, anderen zijn heel verbaasd.”

Verpleegkunde was niet iets wat ik zelf verzonnen zou hebben. Toen mijn opa viel en zijn heup brak, had hij zorg nodig. Dat hij daarna samen met mijn oma aandroeg dat ambulanceverpleegkunde bij me zou passen, raakte me.

Rafael van der Heide (fotografie: Thomas Busschers)
Rafael van der Heide

Nieuw hoofdstuk

Rafael zit op zijn plek bij deze nieuwe opleiding. “Wat ik nu leer, vind ik heel interessant. Mijn klas is leuk met zestien meiden en een andere jongen, dat vind ik heel gezellig. De lessen zijn totaal anders dan bij Bedrijfskunde. De hoorcolleges geneeskunde vind ik heel interessant. Bij Bedrijfskunde waren veel colleges in discussievorm en dat past niet bij mij. Nu leer ik alles over hoe het lichaam werkt. Het is veel minder abstract.”

Leerzaam proces

Rafael staat er 100% achter dat hij terugkwam op zijn eerste studiekeuze en een switch maakte. “Ik ben heel blij dat ik deze keuze destijds heb gemaakt en vond het helemaal niet lastig om te stoppen. In de periode tussen deze twee studies heb ik juist superveel geleerd.” Hij ziet het proces van zijn studiekeuze als iets positiefs.

Voor anderen mensen die zoekende zijn geeft hij als tip om veel open dagen te bezoeken, iets wat hij zelf te weinig heeft gedaan. “Mijn advies voor mensen die twijfelen over hun studiekeuze is om niet bang te zijn om een beslissing te nemen. Dat meen ik oprecht. Zoek iets dat je echt leuk vindt, dan houd je het veel beter vol. Dat is iets wat ik graag aan twijfelende studenten zou meegeven.”

Fotografie: Thomas Busschers

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.