Foto nieuwsbericht HBO-ICT.jpeg

Met medestudenten je programmeerskills inzetten om hacker uit te schakelen

Met 60 andere HBO-ICT studenten je technische vaardigheden gebruiken om in te breken in systemen. Onze studenten deden dit tijdens ons jaarlijkse ‘Capture the Flag’ event en wisten zo de fictieve hacker van Saxion uit te schakelen!

For the English version of this article, click here

Realistische challenges kraken met je team

Het toepassen van kennis uit je HBO-ICT studie in een realistische casus waarin de
veiligheid van alle Saxion-mensen op het spel staat. Dat vonden onze studenten een onmisbare ervaring! Ze kregen slechts vier uur de tijd om in teamverband, met studenten uit alle leerjaren, verschillende challenges op te lossen.

Samen met medestudenten een realistische hack oplossen is heel gaaf!

Van coderen in Java tot het ontcijferen van morsecode in een gebreide sjaal, studenten werden op allerlei manieren uitgedaagd! Tijdens het event was er ook tijd voor een lekker hapje en drankje, natuurlijk nadat ze hiervoor een technische puzzel hadden opgelost.

Het winnende team

Aan het evenement hadden we ook een spelelement toegevoegd. Zo konden studenten punten winnen en streden de top 3 teams in de finale tegen elkaar om de computer van de hacker over te nemen. De gegevens van Saxion studenten en medewerkers werden gelukkig op tijd veiliggesteld. En de drankjes na afloop ook! Maar de echte winst zit ‘m in het laten kennismaken van
studenten met de wereld van cybersecurity. En ook dat is gelukt.

Ik kon niet alle challenges oplossen, maar ben wel erg geïnteresseerd geraakt in dit werkveld

Wij hebben nu al zin in het volgende hackerevent!