Tom Puper (fotografie: Thomas Busschers)
Corporate

Tom gooide het roer om en werd docent: ‘Bij Saxion is mijn enthousiasme alleen maar gegroeid’

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Lesgeven over je eigen beroep en werkveld, omdat je érgens voelt dat je docent wilt worden. Een mooie gedachte, maar hoe kom je erachter of zo’n stap echt werkt? Daar gaat het verhaal van Tom Puper over. Hij startte in september 2023 bij Saxion, als docent bij de opleiding Human Resource Management (HRM) en voelt dat zijn keuze de juiste was: “Als voetbaltrainer kwam ik erachter hoe leuk ik het vind om voor groepen te staan. Bij Saxion is mijn enthousiasme alleen maar gegroeid.”

Zestien jaar staat Tom Puper al langs de lijn. Als voetbaltrainer, momenteel van Sparta Enschede, vindt hij het nog altijd even mooi en uitdagend om zijn spelers te coachen, op weg naar nieuwe sportieve resultaten. “Zo’n rol brengt wat spanning met zich mee, maar het geeft ook veel voldoening om oud-spelers te spreken en het samen te hebben over de tijd waarin ze voetbalden. Over wat je ze hebt kunnen meegeven. Daar kreeg ik altijd veel positieve reacties op,” vertelt Tom. Hij glundert. Je voelt zijn enthousiasme. Het klopt. “En als je dat kunt betekenen in de ontwikkeling van amateurvoetballers, zet het je aan het denken. Ik wilde daar eigenlijk wel méér mee doen.”

Nieuwe rol

Zelf studeerde Tom een aantal jaren geleden af bij Saxion. Als HRM’er kwam hij na een jaar in de uitzendbranche terecht, waar hij op locatie bij de Belastingdienst verantwoordelijk was voor 130 flexkrachten. “Daar zat ik in de rol van werkgever. Ik was bezig met instroom, verzuim, verlengde contracten… In twee jaar tijd leerde ik veel operationele taken. Daarna zocht ik een nieuwe uitdaging en kwam ik terecht op de HR-afdeling van een familiebedrijf. Daar kon ik, in mijn nieuwe rol als adviseur, meer invloed op het beleid uitoefenen. Het was een mooie stap voor me.”

Meekijken in de klas

Toch bleef het knagen: zou hij ooit voor de klas kunnen staan? Lesgeven? Docent worden? “Eerst dacht ik: ‘Dat is misschien iets voor een later moment, als ik een stuk ouder ben en wat verder in m’n HR-carrière.’ Maar toch besloot ik eerder op onderzoek uit te gaan. Omdat ik zelf een leuke studietijd bij Saxion had gehad, schreef ik een mail naar de Academie Mens en Arbeid, mijn oude academie. Om te vragen of ik eens mee mocht lopen. Want ja, ik wilde zeker weten of zo’n carrièreswitch een goede stap voor me zou zijn.” Tom kreeg de kans bij twee docenten mee te kijken. Het wakkerde zijn enthousiasme verder aan, vertelt hij. “Ik werd bevestigd in mijn voorgevoel.”

Eerst dacht ik: ‘Dat is misschien iets voor een later moment, als ik een stuk ouder ben en wat verder in m’n HR-carrière.’ Maar toch besloot ik eerder op onderzoek uit te gaan.

Tom Puper (fotografie: Thomas Busschers)
HRM-docent Tom Puper, over zijn stap naar het onderwijs

Vaardigheden als trainer

Het lot was Tom gunstig gezind. Medio 2023 verscheen er bij Saxion een vacature voor docent HRM en besloot hij te solliciteren. Wilde hij eigenlijk specifiek voor Saxion werken? “Ja, ik wist namelijk precies hoe fijn ik de sfeer op de academie vond, de docenten waren gemoedelijk en voelde heel laagdrempelig om de stap te zetten.” In september begon het nieuwe schooljaar en startte ook Tom met het geven van zijn eerste lessen. Hoe ging dat? “Als je net voor de klas staat, groei je elke dag. Dat eerste half jaar is ontzettend hard gegaan. Maar mijn vaardigheden als trainer hielpen me direct. Ik kan goed voor een groep staan, duidelijk uitleg geven én ik had affiniteit met de leeftijdsgroep.”

De juiste toon aanslaan

Toch werd Tom niet voor de leeuwen gegooid. Hij kreeg een uitgebreid inwerkprogramma, een persoonlijke buddy en kon altijd ‘sparren’ met collega-docenten, vertelt hij. “Er was volop ruimte m’n onzekerheden te bespreken. Ik kreeg goede feedback. Dat heb ik als heel positief ervaren de afgelopen maanden. Er is hier bij Saxion altijd tijd. En ik heb al ontzettend veel geleerd. Zo merk ik dat alleen praktijkervaring niet genoeg is. Didactiek is ook belangrijk. Ik ga ook aan de slag voor mijn didactische aantekening, maar ondertussen pas ik ook nieuwe technieken toe in de klas.” Wat zijn eye openers? “Ik leer steeds beter de juiste toon aan te slaan, lessen interactief te maken, andere werkvormen te gebruiken en daarmee de aandacht van de studenten vast te houden. Het is de toon die de muziek maakt.”

Tom Puper 2.jpg

Tom Puper:  “Als je net voor de klas staat, groei je elke dag. Dat eerste half jaar is ontzettend hard gegaan. Maar mijn vaardigheden als trainer hielpen me direct."

Grapje

Het geeft ‘m plezier in zijn werk, de interactie met studenten. “En de fijne samenwerking met collega’s, dat ook. Maar inderdaad, die studenten… Het is een heel selectief en kieskeurig publiek. Je krijgt vaak direct reactie en feedback, maar daar sta ik juist voor open. Sterker nog: ik vraag daar ook om, stel me lerend op, hoef me niet anders voor te doen dan ik ben. Ik ben nog steeds Tom van 30 jaar, die nog niet zo lang geleden is afgestudeerd en een paar maanden voor de klas staat. En als ik niet direct het antwoord op een vraag weet, zeg ik: ‘Ik kom erop terug’. Of ik maak er een grapje van: ‘Ik ben hier ook nog maar net, mensen, spaar me een beetje.’ Die interactie werkt hartstikke goed.”

Volgende keer beter

Mildheid is er ook: “Ik oordeel niet snel over het gedrag of de prestaties van studenten. Het is makkelijk om consequenties te verbinden aan ‘verkeerd’ gedrag, maar school is ook de plek waar je veel fouten voor het eerst maakt. Die les waar je niet komt opdagen, een presentatie waarvoor je een laag cijfer scoort, omdat je er wel wat meer tijd in had kunnen steken. Studenten hebben zelf de verantwoordelijkheid voor hun studie. Daarom ga ik ook niet in discussie over een beoordeling, maar bespreek ik liever hoe ze het de volgende keer beter kunnen doen. Ik heb de lange termijn voor ogen. Studenten mogen best de plank mis slaan. Zo was ik zelf ook. Ik heb iets langer over mijn studie gedaan, had allerlei andere interesses en was vaak langer in de voetbalkantine te vinden dan in de lessen op school. Ik kan me gemakkelijk in studenten verplaatsen.”

Stagebegeleiding

Welke vakken geeft hij graag? “Bij het vak Strategisch HRM kan ik studenten met praktijkvoorbeelden voor dilemma’s zetten die ik zelf ook als HR-adviseur heb meegemaakt. Wat doe je bijvoorbeeld met tegenstrijdige belangen? Kies je voor de onderneming of voor de werknemer? Een salarisverhoging betekent extra kosten voor het bedrijf, maar ook een tevreden medewerker.” Tom merkt dat hij het ontzettend leuk vindt groepen met derdejaars studenten te begeleiden bij hun praktijkopdrachten: “In kleine groepen kun je heel goed aan de ontwikkeling van studenten werken. Ik kijk er ook erg naar uit om straks de stagebegeleiding te mogen doen.”

Vertrouwen krijgen

Hoe ervaart Tom de cultuur en werksfeer? “Ik heb bewust bij Saxion gesolliciteerd en ben positief bevestigd in mijn keuze. Collega’s maken tijd voor me, er is ruimte om over je ontwikkeling te praten. Zelf zit ik hier nog maar kort, maar ik zie natuurlijk ook de interne vacatures voorbij komen. Je kunt hier alle kanten op, wanneer je daar aan toe bent. Zelf mag ik bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuw HRM-vak, terwijl ik nét nieuw ben. Dat is wel gaaf hoor, om dat vertrouwen te krijgen. Om te merken dat jouw frisse blik en mening op waarde wordt geschat. Ik merk dat het bij Saxion belangrijk is dat je je prettig kunt voelen in je werk. Daarmee houdt een organisatie medewerkers ook langer vast. Zo kun je zo lang mogelijk die gelukkige, geïnspireerde docent blijven. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet.”

Fotografie: Thomas Busschers

Wil jij verschil maken voor de wereld van morgen?

Bekijk onze vacatures
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Philip Agteres (fotografie Thomas Busschers) Corporate

Philip vond verdieping en voldoening in zijn nieuwe baan bij Saxion

22 april 2024
Francine Hofman (Fotografie: Thomas Busschers) Corporate

'Bij Saxion kreeg ik de ruimte om te ontdekken wat ik zou willen en kunnen’

26 februari 2024
Okke Wensing (fotografie: Thomas Busschers) Corporate

‘Als ik van Saxion naar huis rijd, denk ik: ik heb iets nuttigs gedaan’