studie ervaringsdeskundige saxion
Deeltijd

Zet jouw herstelervaring in voor positieve resultaten bij anderen

• Graad

Associate degree

• Studiebelasting

20 uren

• Plaats

Deventer

• Lesdagen

Dinsdag van 15.45 tot 21.15 uur

Jij wás cliënt in de verslavingszorg, GGZ, hebt ervaring rondom armoede/schuldhulpverlening, jeugdhulpverlening, defensie (PTSS), genderproblematiek, vluchtelingenwerk of andere levenservaringen die jouw langdurig ontwricht hebben. Je hebt het herstelproces doorgemaakt en je herkent de stigma's. Dat maakt dat je een bijdrage levert aan het herstelproces van cliënten. Je zet jouw ervaringen in als professionele ervaringsdeskundige en je leert de ontwikkelingen te identificeren. Jij schakelt tussen de leefwereld van de cliënt en het systeem van zorg en dienstverlening. Het herstelproces vanuit gelijkwaardigheid staat centraal.

Wat kun je straks?

• Als professioneel ervaringsdeskundige aan het werk
  • Je eigen ervaringen methodisch en inventief inzetten
  • Een volwaardige gesprekspartner zijn in interdisciplinaire samenwerking
KWF.png

Ervaringsdeskundig professional oncologie

In samenwerking met het Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) wordt vanaf september 2024 de mogelijkheid geboden aan mensen die de impact van kanker hebben ervaren, zich op te laten leiden tot ervaringsdeskundig professional oncologie. Klik hier voor meer informatie.

Startersinformatie

Wat je allemaal moet weten voordat je start met je opleiding.

Is dit de opleiding die je zoekt?

Schrijf je in voor 15 augustus als je start in september

Direct aanmelden Bezoek de open avond

Proefstuderen

Kom jij ook (online) proefstuderen? Check dan hier de dagen waarop je deel kunt nemen!

Vragen over studeren bij Saxion?

Tijdens de Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn

Met je eigen herstelervaring als basis, ontwikkel je je tijdens deze opleiding tot hbo-professional Ervaringsdeskundige in Zorg en Welzijn. Je ontwikkelt je professionele identiteit, scherpt je onderzoekend vermogen aan en weet wat methodisch werken is binnen de beroepsgroep. Binnen de opleiding wordt aandacht besteed aan psychopathologie, gezondheid en welzijn, juridische kaders, integrale hulpverlening en gespreksvoering. Uiteindelijk ben je een ervaringsdeskundige professional die bijdraagt aan herstelgerichte zorg: dit betekent cliënt empowerment en rehabilitatie.

Studie-inhoud
hbo ervaringsdeskundig saxion

Bekijk de video over deze opleidingDE STUDIE Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn IN EEN NOTENDOP

Toelatingseisen

Om te beginnen met deze deeltijdopleiding, moet je voldoen aan de toelatingseisen. Daarnaast beschik je over een relevante praktijkomgeving. Voordat je wordt ingeschreven voor de opleiding, voer je altijd een studieadvies op maat gesprek. Dit gesprek is zowel informerend als adviserend.

Meer over de toelatingseisen

Kosten

Voor een opleiding bij Saxion moet je wettelijk collegegeld of instellingscollegegeld voldoen. Het standaard wettelijke collegegeld voor 2024-2025 voor de Ad Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn bedraagt €2.530.

Meer over (eventule extra) kosten

Benieuwd of deze opleiding écht bij je past?

Vraag hier een Studieadvies op maat-gesprek aan. Dit gesprek is zowel informerend als adviserend.

Nieuws over deeltijdonderwijs

Carrièrekansen

Deze opleiding maakt van jou als ervaringsdeskundige een professional. Dat betekent dat je daadwerkelijk voldoende onderlegd bent om verantwoord een bijdrage te leveren aan het herstel van cliënten. Deze opleiding draagt eraan bij dat ervaringsdeskundige meer als een beroep wordt gezien, waar de officiële contouren zich ook steeds meer laten zien. Daarnaast verhoogt het volgen van deze opleiding ook de kans op een betaalde baan als ervaringsdeskundige.

Mensen omringen elkaar. Jonge vrouw kijkt in de camera