Student in praktijklokaal kijkt in de camera
Deeltijd

Autisme en het Autisme BelevingsCircuit

Werk jij in een dienstverlenende sector (profit en non-profit) zoals onderwijs, zorg, gemeenten, politie, woningcorporaties, arbeidssector en welzijnswerk? En wil je meer weten over autisme en zoek je praktische tips voor het omgaan met een Autisme Spectrum Stoornis? Dan is deze training wat voor jou. De autisme training is samen met MEE ontwikkeld voor professionals. MEE ondersteunt mensen met autisme en hun netwerk op alle levensgebieden en in alle levensfasen. Het doel van de training is dat professionals en/of vrijwilligers met meer kennis over autisme tot een betere samenwerking kunnen komen met mensen met autisme. Om er zodoende voor te zorgen dat zij beter kunnen meedoen in de maatschappij (inclusie).

Meld je nu aan

Selecteer je startdatum en plaats naar keuze en kies 'aanmelden'.

Inschrijven voor deze cursus is momenteel niet mogelijk. Nieuwe data volgen.

• Type

Cursus

• Start

• Vakgebied

Medisch & Paramedisch

• Duur

2 dagen

• Prijs

€ 600,00

• Plaats

Deventer

Wat kun je straks?

• Je weet wat autisme is en hebt praktische tips gekregen hoe je autismevriendelijk kunt handelen
  • Je kunt beter inschatten wanneer er sprake is van autisme
  • Je kunt bepaalde problemen voorkomen door een andere aanpak toe te passen.

Omgaan met autisme cursus: beter begrip door zelf te ervaren

Tijdens de cursus kruip je aan de hand van tien praktische opdrachten in de huid van iemand met autisme. Je voelt, proeft, ruikt, hoort en ziet hoe iemand met autisme zaken anders ervaart. Zo heb je nóg beter zicht op hoe autisme het leven van de betreffende persoon beïnvloedt.

Inhoud

Het programma bestaat uit 3 modulen:

• De interactieve workshop geeft je een blik op het brein van iemand met autisme. Hoe zou het zijn als dingen niet lukken omdat je te veel prikkels tegelijk krijgt? Hoe gefrustreerd word je als dingen fout gaan omdat je geen overzicht hebt? Aan de hand van tien praktische opdrachten kruip je in de huid van iemand met autisme. Je voelt, proeft, ruik, hoort en ziet hoe iemand met autisme zaken anders ervaart.
  • Je kunt een mix verwachten van onderdelen van het ABC, aangevuld met een boeiende, concrete theorie die afgestemd is op wat je hebt ervaren tijdens de praktische oefeningen.
  • Tijdens de leer-werkbijeenkomst krijg je een verdieping op het geleerde en werken we samen met een trainingsacteur om ervaringen uit de praktijk te oefenen.

Deze training is samen met MEE ontwikkeld voor professionals. MEE ondersteunt mensen met autisme en hun netwerk op alle levensgebieden en in alle levensfasen. Daardoor kunnen zij naar vermogen meedoen in de samenleving. Medewerkers van MEE zetten hun kennis en ervaring in om ook u te helpen de samenleving meer in te richten voor mensen met autisme. Zo maakt MEE meedoen mogelijk.

Programma

De training telt in totaal 3 modulen in 1,5 dag. Er wordt rekening gehouden in de planning met alle schoolvakanties in alle regio’s. Bij voldoende interesse wordt er een planning gemaakt.

Afronding

Je hoeft geen toets af te leggen.

Certificering

Je ontvangt een bewijs van deelname van Saxion Academie Mens en Arbeid.

Deze training is geaccrediteerd bij Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals, Registerplein en SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd).

Locatie

De lessen vinden plaats bij Saxion Hogeschool en/of De Gasfabriek in Deventer. Bij een in-company training komen we bij jou op locatie.

Lesdagen

De lessen worden bij voldoende deelnemers gepland in 1,5 dag op een nader te bepalen datum, dag en tijd.

Groepsgrootte

De cursusgroep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers.

Kosten

De kosten voor de totale cursus bedraagt € 600,-. Saxion is een hbo-instelling en valt buiten de btw-regeling. Je hoeft daarom geen btw te betalen.

Bij de cursuskosten is het volgende inbegrepen:

• Studiemateriaal en literatuur
  • Koffie, thee, water en lunch.

Op al onze producten zijn de algemene leveringsvoorwaarden van Saxion AMA Kennistransfer van toepassing.

Wil je gebruik maken van termijnbetaling?

Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt.

Toelating en aanmelden

Toelating

• Je hebt hbo werk- en denkniveau
  • Je bent werkzaam als professional in dienstverlenende sectoren (profit en non-profit) zoals onderwijs, zorg, gemeenten, politie, woningcorporaties, arbeidssector en welzijnswerk.

Heb je vragen over je geschiktheid van jouw werk, ervaring of functie voor deelname aan de cursus leren omgaan met autisme? Neem dan contact op met Marion Vos via 06-30650230 of kennistransfer.ama@saxion.nl. Ik denk graag met je mee!

Aanmelden

Om je aan te melden klik je op de aanmeldbutton en vul je het aanmeldformulier in. Als we jouw aanmelding hebben ontvangen, mailen wij jou een ontvangstbevestiging en algemene informatie.

Voor meer informatie en aanmelden kun je contact opnemen met Marion Vos via 06-30650230 of kennistransfer.ama@saxion.nl.

Ons gehele cursusaanbod bekijken van AMA Kennistransfer? Klik hier op de link. Of volg ons met actuele informatie op onze LinkedIn pagina.

Uiteraard is het mogelijk om voor jouw organisatie maatwerk te leveren in de vorm van bijvoorbeeld een in-company traject. Vraag naar de mogelijkheden, wij denken graag met je mee.