Studenten aan het werk

Motiverende gespreksvoering

Gedragsverandering bereik je niet zomaar bij iemand. Daarvoor zijn motivatie, betrokkenheid en een concreet plan noodzakelijk. Welke technieken en vaardigheden zijn kenmerkend voor 'Motiverende gespreksvoering' en hoe pas je die toe? Hoe en wanneer zet je deze methodiek breed in bij het begeleiden van klachten en het ontwikkelen van een gezondere leefstijl? In deze training krijg je de antwoorden en ontwikkel je je vaardigheden. Ben je nieuwsgierig naar één van onze leergangen of cursussen? Wil je weten wat je kunt verwachten? Kom dan naar onze Meet & Greet. Je vindt de aanmeldlink onder 'Praktische zaken'.

Meld je nu aan

Selecteer je startdatum en plaats naar keuze en kies 'aanmelden'.

Heb je vragen?

  • Start

    28 oktober 2025

  • Prijs

    € 450,00

  • Plaats

    Enschede

Wat kun je straks?

Na afloop van de training:

• Pas je interventies uit 'Motiverende gespreksvoering ' toe.
• Verantwoord je begeleiding van een cliënt door middel van 'Motiverende gespreksvoering' bij een positieve gedragsverandering.
• Analyseer je begeleiding met behulp van 'Motiverende gespreksvoering' waarbij je jouw interventies benoemt en beoordeelt.
• Reflecteer je op je gehanteerde werkwijze, waarbij je gebruik maakt van feedback.

Inhoud

Dagdeel 1
Introductie Motiverende gespreksvoering
• Kennismaken
• Doel Motiverende gespreksvoering
• Motivatie, wat is dat?
• Introductie methodiek, algemene uitleg:
o 4 processen Motiverende gespreksvoering
o ORBS
o Basishouding (PACE)
• Oefenen in praktijk.

Dagdeel 2
Essentie van Motiverende gespreksvoering
• Spirit van Motiverende gespreksvoering (basishouding)
• Waarom is veranderen zo moeilijk (cirkel van gedragsverandering)
• Engageren en focussen (uit de 4 processen van Motiverende gespreksvoering)
• Open vragen (5 G-model) en samenvatten (uit ORBS)
• Oefenen in praktijk.

Dagdeel 3
Verandertaal ontlokken.
• Ontlokken en plannen (uit de 4 processen van Motiverende gespreksvoering)
• Reflecteren en bevestigen (uit ORBS)
• Verandertaal en behoudtaal; ambivalentie
• Reparatiereflex
• Schrijven van een reflectieverslag
• Oefenen in praktijk.

Dagdeel 4
Weerstand binnen Motiverende gespreksvoering
• Deze bijeenkomst gebruiken voor specifieke doelgroep vragen of ruimte voor casuïstiek en de afsluitende pitch per deelnemer.

Afronding

Voorwaarden behalen certificaat:

• 100% aanwezigheid.
• Schrijven van een reflectieverslag.

Praktische informatie

Meet & Greet

Meld je hier aan voor Meet & Greet.

Duur en vorm

  • De training neemt 4 dagdelen van 3 uur in beslag.
  • Deze training wordt tevens als maatwerktraject aangeboden.
  • De training kan ook geaccrediteerd worden bij Registerplein of SKJ.

Wil je gebruik maken van termijnbetaling? 

Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt. 

Toelating en aanmelden

Deze training is geschikt voor professionals in Zorg en Welzijn.