Studenten aan het werk

Motiverende gespreksvoering

Veranderen is niet eenvoudig. Mensen veranderen hun gedrag zelden zomaar en vaak is het moeilijker dan we denken. Wat wél helpt, is wanneer de motivatie voor verandering vanuit henzelf komt. Niet omdat iemand anders het zegt, maar omdat ze zélf redenen zien om het anders te doen. Motiverende gespreksvoering is een krachtige methode die hierbij ondersteunt. Het vraagt iets van jou als hulpverlener: een verandering in je eigen manier van werken en communiceren. Je leert hoe je de technieken van motiverende gespreksvoering kunt inzetten binnen jouw werk, met de juiste houding en intentie. Zo ervaar je dat deze aanpak niet alleen effect heeft op de ander, maar ook op jouw ontwikkeling als hulpverlener.

Meld je nu aan

Selecteer je startdatum en plaats naar keuze en kies 'aanmelden'.

Heb je vragen?

  • Start

    10 maart 2026

  • Prijs

    € 600,00

  • Plaats

    Enschede

Wat kun je straks?

Na deze praktijkgerichte training ben je in staat om:

  • Effectieve interventies toe te passen vanuit de methodiek 'Motiverende Gespreksvoering' 
     
  • Je begeleiding te onderbouwen bij positieve gedragsverandering, met behulp van motiverende technieken
     
  • Je eigen aanpak te analyseren, waarbij je interventies benoemt, beoordeelt en verbetert.
  • Te reflecteren op je werkwijze, met behulp van gerichte feedback en zelfinzicht.

Je ontwikkelt niet alleen vaardigheden, maar ook een nieuwe houding als hulpverlener: motiverend, empathisch en doelgericht.

Inhoud

De training bestaat uit vier interactieve dagdelen van elk 3 uur. Je leert de theorie én oefent intensief met de toepassing in jouw praktijk.

Dagdeel 1 – Introductie

  • Kennismaking en doelen
  • Wat is motivatie?
  • Uitleg van de methodes:
    • De 4 processen van Motiverende Gespreksvoering
    • ORBS: Open vragen, Reflecteren, Bevestigen, Samenvatten
    • Basishouding: PACE (Partnership, Acceptance, Compassion, Evocation)
  • Praktijkgerichte oefeningen.

Dagdeel 2 – De essentie

  • De ‘spirit’ van Motiverende Gespreksvoering
  • Waarom is veranderen zo moeilijk? (Cirkel van gedragsverandering)
  • Engageren en focussen
  • Open vragen (5G-model: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoelens, Gedrag en Gevolg) en samenvatten
  • Praktijkgerichte oefeningen.

Dagdeel 3 – Verandertaal ontlokken ​​​

  • Ontlokken en plannen
  • Reflecteren en bevestigen
  • Verandertaal vs. behoudtaal; omgaan met ambivalentie
  • De reparatiereflex
  • Schrijven van een reflectieverslag
  • Praktijkgerichte oefeningen.

Dagdeel 4 – Werken met weerstand

  • Werken met casuïstiek en specifieke doelgroepvragen
  • Afsluitende pitch per deelnemer.

Afronding

Om het certificaat te behalen:

  • Ben je bij alle bijeenkomsten aanwezig (100% aanwezigheid).
  • Lever je een reflectieverslag in. 

Praktische informatie

Duur: de trainingen vinden plaats op dinsdag; 13.30 - 16.00 uur.

Data:

  • Dinsdag 10 maart 2026
  • Dinsdag 31 maart
  • Dinsdag 21 april
  • Dinsdag 12 mei

Accreditatie mogelijk bij: Registerplein, SKJ, V&VN of KNGF

Meet & Greet: Meld je hier aan om vrijblijvend kennis met ons te maken!

In termijnen betalen?

In termijnen betalen kan alleen voor particulieren vanaf € 1.000, met € 24 administratiekosten als gevolg. Bij het ontvangen van de factuur kan je dit aangeven.

Toelating en aanmelden

Deze training is geschikt voor professionals in Zorg en Welzijn.