Deelname Saxion in landelijke pilot Microcredentials

Microcredentialing – het aanbieden van onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk worden gecertificeerd – stimuleert flexibilisering van het onderwijs en geeft herkenbare waarde aan het Leven Lang Ontwikkelen (LLO) aanbod van instellingen.

32 Hoger onderwijsinstellingen – waarvan 10 universiteiten en 22 hogescholen – doen sinds oktober 2021 mee aan de landelijke pilot Microcredentials van de zone Flexibilisering van het onderwijs en de Vereniging Hogescholen en Universiteiten van Nederland. Bij Saxion is een projectteam, vanuit de OnderwijsInnovatie Hub, verantwoordelijk voor het experimenteren met microcredentials. Er vindt regelmatig afstemming plaats met de landelijke partners. 

De digitale microcredential erkenning, middels een edubadge, is herkenbaar door een specifiek watermerk. Dit betekent dat deze voldoet aan het kwaliteitskader van de pilot Microcredentials.

Gegevens die zichtbaar zijn op de microcredential zijn onder andere de naam van de deelnemer, naam van de instelling, omschrijving van de onderwijseenheid, NLQF niveau, aantal ECTS, de verworven leeruitkomst(en), toetsvorm etc.

Het doel van de pilot is te leren hoe microcredentials kunnen worden ingezet. De pilot wil de doelgroep in staat stellen breed erkend modulair onderwijs te volgen door als hogescholen en universiteiten: 

  • Samen te werken aan de totstandkoming van een stelsel waarbinnen microcredentials een eigen erkenbare en herkenbare waarde hebben, om zo het onderwijsaanbod te verrijken; 
  • Procedures rondom het aanbieden, registeren en uitgeven van microcredentials verder te concretiseren; 
  • De (interne) kwaliteitszorg van instellingen af te stemmen op een flexibel LLO-aanbod;  
  • Te werken aan (juridische) vraagstukken, zodat wettelijke verankering in het stelsel kan volgen. 

De pilot Microcredentials richt zich op de doelgroep ‘lerende professionals’.

De uitwerking van microcredentials kan bijvoorbeeld bijdragen aan het erkennen van elkaars onderwijs binnen het netwerk van Europese universiteiten.

Zo is Saxion kandidaat om toe te treden tot E³UDRES² European University Alliance, waar in de gezamenlijke plannen dit onderwerp ook hoog op de agenda staat.

Vooralsnog richt het zich voornamelijk op het onderwijs voor professionals (LLO), maar wordt in het kader van de flexibilisering van het onderwijs verwacht dat Microcredentialing ook op andere plekken zijn weg weet te vinden. 

Binnen de Saxion Parttime School zijn de eerste microcredentials uitgereikt door middel van het Edubadge platform van SURF.

Contactpersonen

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.