HartLAByrint: een spel om te ervaren wat er voor jou écht toe doet

Het HartLAByrint is een levensgroot spel, dat verdieping en inzicht in je leven geeft. Verwar een labyrint trouwens niet met een doolhof! Je mist dan een belangrijk punt: in een doolhof verlies je de weg, in een labyrint vind je de weg! Het labyrint is een oeroud archetype, dat verbonden is met transformatie en (weder)geboorte en is in feite een metafoor voor het levenspad. Met het lopen van het labyrint doen we dat als het ware na.

Tijdens het HartLAByrint kan iedere deelnemer één of meerdere (levens,- of onderzoeks,- en organisatie,-) vragen inbrengen waar spelenderwijs en met verdiepende lagen op wordt ingegaan.

In dit spel wordt gewerkt met vijf verschillende huizen (huis van het verhaal, huis van betekenis, huis van het verborgen tafereel, huis van transformatie, huis van de heldendaad) waarbij je verschillende paden kunt kiezen.

Daarnaast zijn er begeleidende kaarten zoals elementenkaarten, wegwijzerkaarten en wordt bij het model het LOT (Loslaten, Ontvangen, Transformeren) als basiselement gebruikt. Systemisch denken is een belangrijk onderdeel hiervan.

Het HartLAByrint is een spel om te ervaren wat er voor jou écht toe doet in relatie tot jezelf en anderen.

Het geeft de deelnemers inzicht in waar hun hart naar uitgaat, zodat zij meer inzicht krijgen in (verborgen) behoeften, wensen en dromen, die de basis vormen van wie ze zijn en die van belang (kunnen) zijn voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Daarnaast kan het spel ingezet worden voor organisatie en teamontwikkeling.

De doelgroep wordt gevormd door studenten, docenten en andere onderwijscollega’s.

Het spel is daarnaast ook bedoeld voor mensen die betrokken zijn bij de communities waaraan onze studenten zijn verbonden, zoals externe organisaties.

In de toepassing van het spel wordt gezocht naar manieren om meer innerlijke wijsheid in te brengen in het onderwijs. Het is een mooie mogelijkheid om in te zetten bij persoonlijke, team- en organisatie-ontwikkeling.

Het HartLAByrint is een spel bestemd voor alle onderwijsdisciplines: van Bestuurskunde, HBO-Rechten, Commerciële Economie, Social Work tot en met Fashion and Textile Technologies en Werktuigbouwkunde.

Het spel is al op heel veel plekken met veel succes ingezet. Zo is het gebruikt bij de thuisgroepen van het eerste jaar bij Bedrijfseconomie, Fiscaal Recht en Accountancy en daarnaast bij de (interdisciplinaire) minor Recht, in onderzoek naar seksueel grensoverschrijdend geweld en vechtscheidingen.

Het HartLAByrint wordt ook gebruikt bij het Honours Programma Changing Cities en is op een landelijk Honours congres geïntroduceerd.

Verder is het spel ingezet bij interdisciplinaire ontmoetingen tussen Saxion collega’s in de vorm van zogenaamde Homelabs, het project Havo van de Toekomst en wordt het als workshop aangeboden bij het docententeam van HBO-Rechten.

Contactpersonen

Honours Programma Changing Cities (onderdeel Saxion Top Talent).

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.