Mensen werken samen aan tafel

Verder op weg met Loopbaanchecks

Saxion Deventer, Handelskade 75, Deventer

Inzetbaar zijn en blijven is in deze dynamische wereld belangrijker dan ooit. Een periodieke loopbaan APK, ofwel loopbaancheck is daarvoor hét instrument.

In de afgelopen twee jaar hebben Saxion, HAN, Zuyd en OU met financiële ondersteuning van Instituut Gak* onderzoek gedaan naar het gebruik, de kwaliteit, de werking en effectiviteit van Loopbaanchecks. Graag delen we de resultaten van dit onderzoek met jullie op vrijdag 30 september. Een buitenkans om in één middag de belangrijkste inzichten te horen, onderzoekers te spreken én om zelf, live en praktisch, aan de slag te gaan met werkwijzen die de effectiviteit van loopbaaninterventies kunnen verstevigen.

Het programma bestaat deze middag uit:

13.15 - 13.30 uur
Inloop
13.30 - 14.15 uur
Opening door Keklik Yücel, directeur Academie Mens en Maatschappij (AMA) Saxion en presentatie onderzoeksresultaten 'Effecten loopbaanchecks' door Sjoerd de Vries, onderzoeker lectoraat Employability in Transition, Saxion.
14.40 - 16.15 uur
Twee workshoprondes
16.30 - 17.00 uur
Panelgesprek 'Effecten loopbaanchecks'
17.00 uur
Slotwoord met aansluitend een borrel

Workshops

Workshop 1: Loopbaanbegeleiding: Hoe bereik en begeleid je praktisch opgeleiden? door Jos de Jong en Ilse Schrijver, Saxion.
In deze workshop worden de aanbevelingen uit het eindrapport besproken en wordt gebrainstormd over hoe juist die doelgroepen die lastig te bereiken zijn, te bedienen.

Workshop 2: Benutten van arbeidsmarktinformatie in loopbaanadvisering door Jolien Klein Wassink en Dennis Alexander, Leerwerkloketten.
Een interactieve workshop door het Leerwerkloket over het gebruik van arbeidsmarktkennis: welke bronnen zijn er? Welke zijn betrouwbaar en bruikbaar? Wanneer en hoe verwerk je ze in je begeleiding?

Workshop 3: Methodisch werken; omslag van wensen naar haalbaarheid? door Sabien Coenen, Optios.
Moet er in een loopbaantraject meer nadruk komen op de kansen op de arbeidsmarkt (met AMI) in plaats van op de wensen van de deelnemers?

Workshop 4: Hoe meet u het effect? door Derk-Jan Nijman, Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN).
Loopbaanprofessionals en organisaties samen in gesprek over het systematisch in kaart brengen van (duurzame) effecten van loopbaaninterventies.

Workshop 5: Dashboard skills door Jörgen Zegel, UWV.
Concreet aan de slag met skills en beroepen, een presentatie van het dashboard dat het UWV hiervoor gebruikt.

Workshop 6: Wat is er nodig aan scholing en professionalisering? door Lenneke Brouwer en Connie van der Zwan, Noloc.
Tijdens een brainstormsessie halen we graag input op wat volgens loopbaanprofessionals nodig is om het vak aan te laten sluiten op de arbeidsmarktontwikkelingen.

Na aanmelding ontvang je een week van tevoren een bevestiging van ons met daarin informatie over parkeren.

*Instituut Gak wil een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de sociale zekerheid in Nederland door financiële ondersteuning van onderzoek, maatschappelijke projecten en leerstoelen

Partners

Logo van instituut gak

Instituut Gak