Saxion host Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd
Het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is een jaarlijks terugkerend event van de Nederlandse opleidingen Tourism Management. Afgelopen donderdag was de opleiding van Saxion gastheer in Apeldoorn.
Het congres is een showcase van kennis die op hogescholen ten behoeve van het werkveld wordt ontwikkeld en deze keer stond Leisure & Tourism als drivers voor regio-ontwikkeling centraal.
In de middag worden in drie rondes nog vijftien verschillende presentaties en workshops aangeboden voor kennisdeling. Reisjournalist Hans Avontuur, bekend van zijn werk voor onder meer het Algemeen Dagblad en National Geographic Traveler, nam als dagvoorzitter de 150 aanwezigen mee door het programma waarbij studenten Hotelmanagement hielpen met de organisatie.
Word fotogeniek
Gert Jan Hospers, hoogleraar Transitie in Stad en Regio aan de Radboud Universiteit, trapte af. Hij vergelijkt regio’s onderling en vertelt dat sommige regio’s juist samen optrekken om een opdracht binnen te halen. “Zo zoekt Elon Musk een regio om zijn Tesla’s te gaan produceren. Drenthe, Groningen en Friesland trekken daarin samen op om mee te dingen.” Ook gaf hij tips hoe je een regio makkelijker kan vermarkten voor toeristen aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. “Toeristen gaan naar een gebied om een foto te maken die al duizend keer eerder is gemaakt. Dus je kan ervoor zorgen om fotogeniek te worden.” Hij noemt daarbij het voorbeeld van een graffitiduo dat Kelburn Castle in Schotland onder handen nam waardoor het nu een toeristische trekpleister is.
Leer van en werk samen met anderen
Daarna mocht kersverse lector Michiel Flooren van het lectoraat Regio-ontwikkeling van Saxion vertellen hoe je het beste samen kan werken om groei van toerisme te bewerkstelligen. “Een voorbeeld waar we in de vrijetijdsbranche van kunnen leren is Novel-T. Het ecosysteem hoe zij werken zorgt ervoor dat partijen met elkaar samenwerken. In Twente organiseren ze bijvoorbeeld creathons, waar creatievelingen samenkomen, wat leidt tot nieuwe startups.”
In een kort intermezzo deelt Hans Avontuur ook zijn reiservaringen en komen droomachtige bestemmingen voorbij in foto’s en verhalen. “In vakantie moet je vooral doen waar je zin in hebt en geen lijstjes afwerken.” Ook geeft hij de volle zaal nog een tip: “Gedurende de dag horen jullie veel over digitalisering en innovatie, maar uiteindelijk is een ding heel belangrijk: de mensen waar het om gaat, ofwel mijn lezers en jullie gasten. Je vertelt misschien even over die handige app die je tijdens je reis hebt gebruikt, maar veel vaker en indrukwekkender is wat je hebt meegemaakt en de locals die je ontmoet.”
De afsluitende keynote wordt gehouden door Paul Peeters, associate professor Sustainable Tourism and Transport van de NHTV Breda. Hij vertelt over de ‘elephant in the room’ van het toerisme: klimaatverandering. Aan de hand van tientallen tabellen, berekent door zijn eigen ontworpen simulator, laat hij zien hoe het toerisme bijdraagt aan CO2-emissies, maar ook welke maatregelen welk effect hebben op de CO2-uitstoot (alles in relatie tot het klimaatakkoord van Parijs). Zo zorgt een tickettax dat vliegtickets flink duurder worden als er grotere afstanden worden afgelegd, maar een ticket Schiphol – Sydney kost dan bijvoorbeeld wel meer dan 7.000 euro. Vliegtuigen zijn de grootste vervuilers, maar wat blijkt: daar zijn ze al zo zuinig mogelijk. Zijn advies: “Bekijk de hele sector en niet alleen de luchtvaart.”