Plaatsing verticale spuitgiet pers machine tpac.jpeg

Saxion is weer een smart industry machine rijker

Als je hebt opgelet in Enschede heb je ze wellicht voorbij zien komen: een verticale spuitgiet persmachine, ofwel een log apparaat van 11 ton, en de 750 stutten die nodig zijn om het apparaat te dragen. De machine krijgt een belangrijke rol in onder meer het verwerken van gerecycled materiaal tot hoogwaardige producten en daarmee is de hogeschool weer een smart industry machine rijker.

Het plaatsen van het apparaat, afkomstig uit Oostenrijk, heeft nogal wat voeten in de aarde. Drie vrachtwagens leverden de machine en de benodigde materialen. De vloer van het gebouw moest worden versterkt om het apparaat te kunnen dragen. Maar nu kan het zijn belangrijke rol gaan vervullen voor het Thermoplastic Composite Application Center (TPAC) en het lectoraat Lichtgewicht Construeren.

“We zetten de machine in bij alle onderzoekslijnen van het TPAC”, vertelt lector Ferrie van Hattum. “Zowel bij productie, recycling als automation.” Ook onderzoeker en projectleider Thomas de Bruijn ziet nieuwe mogelijkheden door de komst van het apparaat. “Binnen het project TPC-Cycle, waar gerecycled materiaal tot hoogwaardige producten worden verwerkt, zoals bijvoorbeeld aerospace panelen of veiligheids schoenneuzen.”

Studenten opdrachten

Naast onderzoek gaan ook studenten werken met de nieuwe machine. Het biedt nieuwe mogelijkheden voor opdrachten van afstudeerders, stagiairs en multidisciplinaire groepen van het Saxion Smart Solution semester. Daarnaast is ook de opleiding Werktuigbouwkunde aan het kijken of werken met het apparaat opgenomen kan worden in hun vakken.