Groepsfoto EPIC

Dit is EPIC!

Leestijd Minuten

Natascha van Hattum-Janssen werkt als docent/onderzoeker bij de opleiding Fashion & Textile Technologies (F&TT). Ze is verantwoordelijk voor de onderzoekslijn van F&TT, maar heeft daarnaast een achtergrond als onderwijskundig onderzoeker in een internationale context. En dat is dan ook de reden dat ze werd benaderd door de Deense projectleider van EPIC met de vraag of Saxion wilde deelnemen aan dit project.

Vertel eens even, wat is EPIC eigenlijk?

“Het is een Erasmus+ project waarin studenten in internationale, interprofessionele teams op afstand samenwerken aan opdrachten voor bedrijven. Er doen tien partnerorganisaties mee, waarvan acht onderwijsinstellingen. Van Aalborg tot Hamburg, van Riga tot Stavanger en van Kayseri (Turkije) tot Barcelona, Bydgoszcz (Polen) en Enschede). Daarnaast zijn twee telecommunicatiebedrijven uit Berlijn en Barcelona betrokken. De bedrijven waar de studenten opdrachten voor uitvoeren komen uit bijna alle partnerlanden. “

Internationale, interprofessionele teams werken op afstand samen aan opdrachten voor bedrijven

Natascha van Hattum-Janssen, docent/onderzoeker

Een mooie mix

De studenten zijn afkomstig uit de verschillende partnerlanden en het varieert van eerstejaars bachelorstudenten tot laatstejaars masterstudenten, voornamelijk uit de richtingen informatica en elektrotechniek. Hoewel er ook studenten met een meer commerciële achtergrond meedoen. Een mooie mix dus!

Een leuk detail: het project is een vervolg op een vorig Erasmus+ project genaamd Colibri en Saxion was de enige nieuwe partner bij EPIC die nog niet betrokken was bij Colibri. “Dan is het natuurlijk super leuk om van de Deense projectleider te horen dat de twee Saxion-studenten in het team dat hij begeleidt van grote meerwaarde zijn.”

Natascha van Hattum-Janssen, docent/onderzoeker

Het vormgeven van een leerervaring

“Samen met Christian Mensink van de Academie Pedagogiek & Onderwijs ben ik betrokken bij dit project. In tegenstelling tot de andere projectteamleden die vooral afkomstig zijn uit de engineering-opleidingen, hebben wij een onderwijskundige achtergrond en houden ons bezig met hoe we de leerervaring van de studenten in de groepen op afstand zo goed mogelijk kunnen vormgeven en welke ondersteuning de docenten daarbij nodig hebben. “

Hoe epic is EPIC voor Saxion?

In de komende jaren zullen er nog twee keer kleine groepjes Saxion-studenten aan EPIC meedoen tijdens hun Smart Solutions Semester. Natascha legt uit wat we daar binnen Saxion van gaan leren: “we hopen vooral van dit project te leren hoe we zo goed mogelijk dit soort internationale samenwerkingen tussen studenten op afstand kunnen vormgeven, wat studenten en docenten daarbij nodig hebben en wat de meerwaarde voor studenten is om deel te nemen aan een dergelijk project.”

Meedoen?

Vanaf februari 2019 kunnen er weer vier Saxion-studenten deelnemen als invulling van het Smart Solutions Semester. Dus ben je student en lijkt het je leuk? Neem dan gerust contact op met Natascha. Ze vertelt je er graag meer over!