5 jaar SAMM: pure vriendschap vieren tijdens het lustrum

5 jaar SAMM: pure vriendschap vieren tijdens het lustrum

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

De leden van SAMM zijn trots. Hun vereniging bestaat vijf jaar en dat mag iedereen weten. Waar niet iedereen in het begin enthousiast was over de komst van de studievereniging, is het voor veel studenten Social Work nu een stukje thuis op de hogeschool. Redacteur Roxanne sprak Laura Grijpma, lid vanaf het eerste uur, en bestuurslid Lotte van de Kamp over herinneringen, vriendschappen en toekomstdromen.

Terug naar 2013. De oprichting van SAMM ging niet van een leien dakje. “In het begin waren docenten kritisch. De vorige studievereniging van de Academie Mens en Maatschappij was opgeheven door een gebrek aan actieve leden, dus ze vroegen zich vooral af waarom het dan deze keer wel goed zou gaan. Gelukkig hadden we een hele fijne academiedirecteur, Hans Weusthof, die in SAMM bleef geloven en het echt zag als zijn projectje”, vertelt Laura.

Weusthof en de studenten kregen gelijk, want sinds de oprichting groeit de vereniging elk jaar explosief. “Tijdens zijn afscheid moest ik toevallig werken. Toen zei Hans dat hij het meest trots was op de studievereniging. Dat die weer stond. Dat vond ik zo mooi! De nieuwe directeur, Arjan Zemann, denkt er gelukkig net zo over. De steun van de academiedirecteur is enorm belangrijk geweest voor SAMM.”

Hechte vereniging

SAMM telt momenteel 525 leden. Een flink aantal voor een vereniging die pas vijf jaar bestaat. Hoe kan dat? Lotte en Laura denken het antwoord te weten. “De hechtheid van de vereniging en de vriendschappen die je hier sluit zijn geweldig. Iedereen betrekt elkaar bij alles wat we doen. Bij andere verenigingen is dat soms wel anders. Tuurlijk hebben wij ook issues, maar wij lossen het beter op en maken alles bespreekbaar. Iedereen accepteert elkaar en dat vind ik zo mooi aan SAMM. Nu is dat natuurlijk ook ons vak, maar het helpt wel.” Laura prijst in het bijzonder haar medebestuurders. “Ik had persoonlijk een zwaar jaar, liep vier dagen in de week stage en deed dus ook nog bestuur. Maar juist dat heeft me erdoorheen gesleept. Je leidt met zijn alle een vereniging en werkt zo intensief samen van dag tot dag. Iedereen begreep elkaar en toonde oprechte interesse in hoe het ging. De vriendschap die ik met mijn medebestuurders heb opgebouwd is zo puur, dat gaat niet meer kapot.”

Educatief met een chill randje

In december viert de vereniging haar verjaardag en mag het dak eraf. Lotte: “We vieren het hele jaar door feest, maar gaan uitpakken met een hele week. Die plannen we als lustrumcommissie vol met allemaal activiteiten, waarbij elke dag staat voor één jaar SAMM. Dit wordt een combinatie van educatieve activiteiten, daar focussen wij als vereniging op, ontspanning en feesten. Ook gaan we in februari een bezoek brengen aan de gevangenis. Dat was niet meer te regelen voor december, maar zo uniek dat we het wel wilden doen. Ik hoop dat we dit jaar zo’n gaaf lustrum neer kunnen zetten, dat iedereen zich direct daarna al verheugt op ons 10-jarig bestaan.”

Better, bigger, stronger

Hebben Laura en Lotte nog toekomstdromen voor SAMM? “Zeker. We willen blijven groeien, nog meer educatieve activiteiten aanbieden en meer uitpakken. Dat is mogelijk doordat we steeds meer actieve leden krijgen. Alles mag mooier en groter. Daarnaast willen we professioneler worden. We zijn soms wat minder strak georganiseerd dan andere vereniging, maar daar werken we aan. Wat we echt niet willen veranderen is de sfeer binnen de vereniging. Hopelijk krijgen we voor het volgende lustrum van het bestuur een uitnodiging. Dan zijn we zeker van de partij.”

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.