Saxion wint landelijke BIM Studenten Battle

Saxion wint landelijke BIM Studenten Battle

Leestijd Minuten

Woensdag 3 oktober wonnen Saxion-studenten Robert Bruggeman, Tobias Noppers en Stef Bloeme en Arian Wassink (Hogeschool Arnhem-Nijmegen) met hun team de landelijke BIM Studenten Battle. Daarmee sleepten ze een reis naar Dubai in de wacht. Tijdens de BIM Onderwijsdag in Utrecht ontvingen de studenten de eerste prijs voor hun herontwerp van Rijnhaven Oost, een industriegebied in Alphen aan den Rijn.

Michel Mossel is projectleider van de BIM Engineering Minor bij Saxion en verbonden aan het BIM Lab: ‘De studenten hebben samen de minor gevolgd en deze in februari 2018 afgerond. BIM is hun passie. Het is hen gelukt om hun verschillende talenten te combineren en op de goede manier te bundelen om deze landelijke battle te winnen. Robert en Tobias studeren Bouwkunde bij ons, Stef volgt Ondernemerschap en Retailmanagement en Arian studeert Werktuigbouwkunde aan de HAN.’

De BIM Studenten Battle is een landelijke wedstrijd waarbij studenten van hbo’s en universiteiten in acht teams tegen elkaar strijden. In drie dagen tijd lossen zij daarbij een complexe casus op. Dit jaar was dat een project in opdracht van de Provincie Zuid-Holland en Gemeente Alphen aan den Rijn. Voor het verouderde industriegebied ‘Rijnhaven Oost’ maakten de studenten een herontwikkelingsplan. Onderdeel van de opdracht was het ontwerpen van een zogenaamd Icoon: een mooi en markant gebouw, dat als blikvanger fungeert voor het gebied. BIM, dat letterlijk staat voor Building Information Modelling is een multidisciplinaire aanpak van bouw- en ontwerpprocessen waarin architectuur, bouwen, constructies, installatietechniek en facility management optimaal worden gecombineerd.

De jaarlijkse BIM Studenten Battle verbindt het onderwijs met de praktijk, waarbij de deelnemende opdrachtgevers een scala aan inspirerende ideeën oogsten en de studenten op hun beurt praktijkervaring opdoen. De Saxion- en HAN-studenten wonnen de tweede editie van de wedstrijd, die volgend jaar een vervolg krijgt.