Blog Daphne Halloween New York
Studentenleven

Blog: Halloween in New York

International Business-studente Daphne Striekwold loopt een half jaar stage bij een groot, internationaal marketingbureau in New York. Iedere twee weken blogt ze op Saxion.nl over haar avonturen. Vandaag deel 5: New York City tijdens de engste dag van het jaar: Halloween.

Halloween is in New York nogal een ding. Al weken voor het zover is beginnen mensen hun veranda’s om te toveren tot heuse spookhuizen en kun je niet meer over straat lopen zonder aangestaard te worden door spinnenwebben, skeletten en grijnzende pompoenen. Ook de eetzaal in Webster moest eraan geloven: opeens kregen we om de dag variaties op de pumpkin pie als dessert (wel een aanrader trouwens!) en zodra je de zaal durft binnen te treden, word je begroet door een levensgrote, bulderende Dracula.

Maar het feest begint pas echt op de dag zelf. De populairste manier om Halloween te vieren, is gratis: op 31 oktober trekken veel New Yorkers hun griezeligste kostuum aan om mee te marcheren in de Halloween Village Parade, van Spring Street tot 16th Street over Sixth Avenue. Daarna zijn er nog talloze afterparty’s: bijna elke club in New York (en dat zijn er veel!) heeft wel een Halloween-themed avond op de planning staan. Allemaal even fancy en allemaal even duur. Hoe moesten we ooit een keuze maken? En nog belangrijker: wat dragen we die avond?

Opblaasbare kip

Ondanks het spookachtige weer (typisch, het regent nooit in New York en de dag van je Halloween shopping komt het ineens met bakken uit de hemel) zijn we dapper Manhattan’s populairste Halloween stores afgestruind. Van ‘Abracadabra’, een winkel speciaal ingericht voor de spooky feestdag, tot discounters als K-mart en Target: alles en iedereen deed mee.

We keken onze ogen uit. Van Batman tot levensechte Joker-maskers: ze hadden letterlijk alles. En dan de decoraties! Zonder waarschuwing schoot er ineens een met magma doordrenkt figuur met een luid, angstaanjagend gegrom omhoog uit een onschuldig ogende regenton vlak naast ons. Sanne vroegen ons net af waarom iemand als opblaasbare kip naar een Halloween-feestje zou gaan, toen een verkoper in glitterkostuum, compleet met glitterpruik, ons onderbrak.

“Kan ik jullie ergens mee helpen?” vroeg hij.

“Eh, ja. We vonden die tutu’s wel leuk,” zei ik, wijzend op de rij felgekleurde tutu’s in één van de schappen.

“Ja, geweldig als jullie met een grote groep gaan!” riep de man enthousiast. “Dan ga je allemaal in een andere kleur, en met dit jasje om de look compleet te maken.” Hij gebaarde naar een holografische zilveren jas.

“Allemaal anders, maar toch één geheel. En deze kun je dan weer doorgeven aan je kinderen en kleinkinderen later. Of verkopen,” voegde hij eraan toe toen hij onze blik zag. We besloten het toch maar niet te doen.

Bloemkoolhersenen en pastadarmen

Toen was het eindelijk zover: de laatste dag van oktober brak aan. In het gebouw waar ons kantoor zat, werd Halloween candy uitgedeeld en bij het diner in Webster had Dracula gezelschap gekregen van een onthoofde man, liggend op de eettafel. We konden hersenen (bloemkool), darmen (pasta) en ribben (spareribs) uit zijn opengesneden lijf plukken. Eet smakelijk.

De parade begon niet lang na het avondeten. De verhalen van internet klopten helemaal: het leek wel of half New York vandaag naar Sixth Avenue was gekomen. De straten waren helemaal afgezet. Maar wat een ervaring! Ik had nog nooit zoveel verklede mensen bij elkaar gezien. De Verschrikkelijke Sneeuwman, Pikachu, dat paarse figuur uit die ene kinderfilm: we kwamen ze allemaal tegen vanavond. Zelf hadden we uiteindelijk gekozen voor een redelijk simpele look. De meesten hielden het bij kattenoortjes of een eenhoornhaarband, en in mijn geval een setje vampierschmink compleet met extreem oncomfortabele neptanden.

We kwamen er al snel achter dat je de dure clubs net zo goed kon overslaan voor een ‘spooktaculaire’ avond: Halloween kwam vanzelf naar ons toe. In elke bar liepen we heksen, zombies en magere Hein tegen het lijf. In de metro raakten we bevriend met een paar mensen die zich voortbewogen op opblaasbare dino’s.

Superleuk om te zien hoeveel energie sommige mensen in hun outfits hadden gestoken. Ik kijk nu al uit naar kerst.

Mijn naam is Daphne Striekwold en ik ben derdejaars student International Business. Dit semester loop ik vijf maanden lang stage in the City That Never Sleeps: New York. Via dit blog zal ik jullie om de paar weken updaten over het werken bij een internationaal marketingbureau, het verblijf in Webster Apartments en natuurlijk het leven in New York City!