‘Make Enschede gay again!’

Ondertekening Workplace Pride: ‘Make Enschede gay again!’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Saxion ondertekende gisteren als eerste hogeschool van Nederland een overeenkomst met Workplace Pride. Dat ging gepaard met veel emoties, uitgesproken dankbaarheid en trots. “Liefde moet gewoon liefde zijn.”

Een hetero die de LHBTI-community sowieso al accepteert, snapt misschien niet waarom het ondertekenen van de overeenkomst zo veel meerwaarde heeft. Toch blijkt het voor de niet-hetero’s een wereld van verschil te maken. “De gemeenschap vindt het zo belangrijk dat het bestuur zich uitspreekt over het feit dat iedereen bij ons welkom is en zich thuis mag voelen, ongeacht seksuele voorkeur”, vertelt Anka Mulder. “Ik begon hier op 1 januari 2018 als voorzitter van het College van Bestuur en al na twee weken had ik een mailtje van Marco Strijks in mijn inbox. Dat we echt eens iets meer met dit onderwerp moesten doen.” Dat gebeurde ook. En dus staat Marco, als initiatiefnemer, een tijdlang naast Anka. Met de tranen in de ogen en stralend van trots.

Exaltio

Na de ondertekening is aandacht voor de LHBTI-vereniging Exaltio. Ook zij spreken hun trots en dankbaarheid uit naar de aanwezigen. “Ik dacht dat het bestuur niets meer zou zijn dan een paar borrels organiseren, maar ik had het helemaal mis”, vertelt bestuurslid Didris, zichtbaar geëmotioneerd. “De vereniging leeft echt. We hebben na twee jaar tachtig leden en bieden hen een plek om zichzelf te zijn. Exaltio zorgt voor zelfvertrouwen, geborgenheid en geeft je het gevoel dat je erbij hoort. Let’s make Enschede gay again!”

Na die woorden, wordt hun eigen ruimte officieel geopend door Anka en Workplace Pride-voorzitter David Pollard. “Ik denk dat anderen jaloers zijn, want ik ken geen enkele vereniging die zo’n mooi hok heeft”, aldus Anka. Daarna is het tijd om met elkaar te proosten, op elkaar en op de liefde.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.