Blog: De uitdagingen van de PR-wereld in New York
Studentenleven

Blog: De uitdagingen van de PR-wereld in New York

Mijn naam is Daphne en ik ben derdejaars student International Business & Languages. Dit semester loop ik vijf maanden lang stage in The City That Never Sleeps: New York. Via dit blog zal ik jullie updaten over het werk bij een internationaal PR-bureau, het verblijf in Webster Apartments en natuurlijk het leven in New York! Deel 10: de laatste weken van mijn stage bij Macias PR.

Voor mijn gevoel had het net zo goed gisteren kunnen zijn dat ik het metrostation op 34th Street verliet en voor de eerste keer het Empire State Building in me opnam… en toch zijn de laatste weken aangebroken van een geweldige tijd in New York.

De korte break rondom de feestdagen (Amerikanen zijn niet zo van de lange vakanties) heb ik gebruikt om mijn laatste bucketlist items af te werken. Zo heb ik eindelijk het Statue of Liberty bezocht (hoort er toch wel een beetje bij) en hebben we de subway gepakt naar Dyker Heights in Brooklyn om te ervaren hoe overenthousiaste New Yorkers de kerstspirit loslaten op hun huizen. Met Oud & Nieuw hebben we een kijkje genomen bij Times Square – wel pas ná twaalf uur, maar we kunnen in elk geval zeggen dat we erbij waren. De plek was bezaaid met felgekleurde confetti en uitgelaten mensen die elke voorbijganger een gelukkig nieuwjaar toe wensten.

Weer aan het werk

Na nieuwjaarsdag was het weer tijd om aan het werk te gaan. Hoewel het uit mijn blogs en mijn Instagram soms lijkt alsof ik hier alleen maar leuke dingen doe (oeps) heb ik zeker veel geleerd in de maanden dat ik stage heb gelopen bij Macias PR, zowel op professioneel als op persoonlijk gebied. Toen ik bij het bedrijf binnenkwam, wist ik amper wat PR precies inhield. Iets met publicity creeëren voor klanten, maar hoe?
Het leuke aan PR is dat er heel veel verschillende manieren zijn om voor publicity te zorgen. Het is interessant om te werken met klanten in veel verschillende sectors zoals health tech, politics en non-profit, omdat je elk bedrijf op een andere manier in de markt wilt positioneren. Bovendien is het belangrijk om in te spelen op de actualiteit: als een klant een nieuwe technologische uitvinding had gedaan, pitchten we bijvoorbeeld een story over health tech in het nieuwe jaar.
Ik vind het erg leuk dat ik bij dit bedrijf veel mocht schrijven: marketing blogs, salespitches en press releases. Niet alleen heb ik hierdoor mijn Engels kunnen verbeteren, ik heb ook geleerd hoe je de stijl van een tekst aan kunt passen op de doelgroep. Daarnaast werd ik erg enthousiast van het stageproject dat ik voor school moest uitvoeren: het schrijven van een adviesrapport naar aanleiding van een case study van de congressional campaign die het bedrijf heeft uitgevoerd. Dit bood een goede kans om meer te leren over het politieke systeem in Amerika.

Critical Thinking

Natuurlijk ging niet alles gelijk even makkelijk. Als ik de opdracht kreeg om iets te designen, bijvoorbeeld het logo voor een mobiele app of een media report voor een klant, had ik daar in het begin best moeite mee. Dit maakte het wél extra gaaf om tegen het einde van mijn stage de verbetering te zien: als ik nu een media report moet schrijven, weet ik gelijk hoe de structuur en de opbouw eruit moet zien. Het was sowieso mooi om doorbraken binnen het bedrijf mee te maken: bijvoorbeeld als een bekende tv-show een item deed over één van onze klanten of wanneer we een nieuwe klant hadden gevonden. Als stagiaire wordt je meegenomen in het hele proces: van brainstormsessies voor een nieuwe mediacampagne tot het kritisch analyseren van de reclame die we in de mailbox krijgen.
Wat betreft persoonlijke vaardigheden heb ik vooral veel geleerd over het concept ‘critical thinking’, dat tijdens de hele stage centraal stond. In plaats van vragen te stellen, wordt je als stagiair erg gestimuleerd om zelf het antwoord te zoeken. In het begin best vermoeiend, maar je wordt er een stuk zelfstandiger door.
Maar boven alles is het interessant om te zien hoe de Amerikaanse businesscultuur verschilt van die in Nederland. Tijdens de lessen Cultural Management op mijn opleiding hadden we natuurlijk de theorie geleerd over culturele verschillen tussen landen, maar het was grappig om deze verschillen ook in de praktijk mee te maken.
Nu heb ik nog drie weken te gaan, zowel bij mijn stage als in New York, en ik hoop er zoveel mogelijk uit te halen. Er zijn nog een paar dingen die ik graag mee wil maken in deze bruisende stad voordat ik weer terugvlieg naar Nederland aan het einde van mijn laatste stagedag op 9 februari. In mijn volgende en laatste artikel zal ik vertellen welke hoogtepunten de meeste indruk hebben gemaakt!

Mijn naam is Daphne Striekwold en ik ben derdejaars student International Business. Dit semester loop ik vijf maanden lang stage in the City That Never Sleeps: New York. Via dit blog zal ik jullie om de paar weken updaten over het werken bij een internationaal marketingbureau, het verblijf in Webster Apartments en natuurlijk het leven in New York City!