Thanksgiving Day
Studentenleven

Blog: Met bevroren vingers dankbaarheid uiten

International Business-studente Daphne Striekwold loopt een half jaar stage bij een groot, internationaal marketingbureau in New York. Iedere twee weken blogt ze op Saxion.nl over haar avonturen. Vandaag deel 7: aanwezig bij de beroemde Thanksgivings-parade.

Thanksgiving: in Europa kennen veel mensen het van naam, in Amerika is het één van de grootste feesten van het jaar. Hoewel de nationale feestdag met name bekendstaat om familie-bijeenkomsten rondom een rijkelijk gevulde tafel met eten en een kalkoen in het midden, is de dag officieel bedoeld om stil te staan bij alles waar je dankbaar voor bent.

In New York is er nog een speciale traditie die bij de vierde donderdag van november hoort: de jaarlijkse Macy’s Thanksgiving Parade. Hierbij beweegt een extreem opgewekte stoet mensen zich met grote opblaasbare figuren voort over 6th Avenue en 34th Street, in de vroege ochtenduren. De parade eindigt bij het grote warenhuis Macy’s, voor de gelegenheid versierd met een gigantische breed lachende opblaaskalkoen.

Al twee dagen van tevoren was 34th Street, waar ook Webster zich bevond, helemaal afgezet, zodat filmploegen de beroemde optocht door het hele land konden uitzenden.
Ons plan was daarom om de parade een paar straten hogerop te bekijken, maar zo makkelijk ging dat niet. Hoewel we om negen uur ’s ochtends al bij Webster weggingen, duurde het ongeveer een halfuur tot we ons door de dik opeengepakte mensenmassa hadden gewurmd – waarbij we halverwege werden opgehouden door Mickey en Minnie Mouse die ons per se een high five wilden geven. En dan hadden we er ook nog een lekker weertje bij: het was vandaag maar liefst zes graden onder nul (Celcius, want Fahrenheit snap ik nog steeds niet helemaal). Dat gaat nog leuk worden met die sneeuwstormen straks.

De parade

“Even opzij allemaal, ik moet erlangs,” zei een chagrijnig kijkende man met een Starbucks in de hand die probeerde ons opzij te duwen.
“Ja meneer, dat willen we allemaal,” antwoordde ik.
“Jullie willen alleen maar naar de parade kijken, ik moet naar mijn werk.” Met die woorden baande hij zich een weg naar voren.

“Alsof je dan deze route zou nemen,” mompelde een vrouw naast ons.
Gelukkig maakte de parade de irritaties en de vrieskou helemaal goed. Mensen hadden echt hun best gedaan, dat was te merken. De opblaasbare poppen, vrolijk versierde wagens en groepen muzikanten waren nog uitgebreider dan ik me had voorgesteld. Na anderhalf uur wist ik niet meer zeker of mijn vingers er nog aan zaten, maar had ik wel Pikachu, Spongebob en Olaf uit Frozen gezien.

Natuurlijk sloeg ook Webster Apartments de traditie niet over: ’s avonds konden we aanschuiven bij het Thanksgivingsdinner. Er was geen uitgebreide tafel met gebraden kalkoen in het begin zoals ik ergens toch een beetje gehoopt had, maar wel een grote keuze uit salades en desserts. De kalkoen was in dunne reepjes aanwezig bij het hoofdgerecht.

Black Friday

Nog even en dan brak de dag aan waarop heel Amerika koopgek werd: Black Friday. Hoewel pretty much iedereen ons had gewaarschuwd dat je deze dag absoluut niet in de stad wilde zijn, waren we het erover eens dat het toch een onderdeel van de New York-experience was om de vrijdag na Thanksgiving toe te kijken hoe mensen met elkaar op de vuist gaan om een afgeprijsd shirtje. En dus liepen we al voor twaalven bij Macy’s naar binnen.

Het was minder gestoord dan in de bekende filmpjes. We hebben geen vechtpartijen of gewonden meegemaakt en zelfs geen spontane huilbuien omdat iemands favoriete item waar ze wekenlang op had gewacht er niet meer was. Maar druk was het zeker: binnen in Macy’s kon je amper nog normaal lopen. De New Yorkse clubs op zaterdag waren er niks bij. Binnen vijf minuten was ik iedereen al kwijt.

Achteraf snapte ik de gekte niet helemaal, zo fantastisch waren de kortingen niet eens. Ja, bij Macy’s kreeg je tot 40% korting en nog eens 20% extra met de speciale bonnen die werden uitgedeeld, maar zelfs afgeprijsd waren de juwelen daar nog tussen de 200 en de 300 dollar. Gelukkig heb ik bij Forever 21 toch een paar nieuwe items kunnen scoren voor 30% van de normale prijs.

Na deze spectaculaire en ijskoude once-in-a-lifetime ervaring, was ik vooral heel erg dankbaar voor de heerlijke warme chocolademelk bij de Winter Village in Bryant Park. Happy Thanksgiving!

Mijn naam is Daphne Striekwold en ik ben derdejaars student International Business. Dit semester loop ik vijf maanden lang stage in the City That Never Sleeps: New York. Via dit blog zal ik jullie om de paar weken updaten over het werken bij een internationaal marketingbureau, het verblijf in Webster Apartments en natuurlijk het leven in New York City!