Schöppert Hengelo_winnaar RED Engineers Challenge 2019
Organisatie

Basisscholen 't Schöppert uit Hengelo en Dalton Hengelo Zuid uit Hengelo winnaars Red Engineers Challenge 2019

Team Gieter 5.0 van basisschool ’t Schöppert uit Hengelo heeft vanmiddag de hoofdprijs gewonnen van de finale van de zevende editie van de RED Engineers Challenge 2019 bij Hogeschool Saxion. Deze Twentse tech-kids ontvingen een dagtrip naar wetenschapsmuseum NEMO in Amsterdam uit handen van juryvoorzitter Stefan Nijwening van waterschap Vechtstromen, de duurzaamheidsuitdager van dit jaar. Team de DDA van basisschool Dalton Hengelo Zuid uit Hengelo is winnaar van de hoofdprijs voor de mooiste videovlog.

Volgend jaar is ‘textiel’ het duurzame thema van de Twentse uitvinderswedstrijd voor ‘uitvindertjes, ontwerpers en techniek-nerds’ op basisscholen in Twente

Tussen januari en april bogen 25 teams van Twentse basisscholen zich over de uitdaging van waterschap Vechtstromen, zij controleren en regelen de waterhuishouding in Drenthe, Overijssel en Gelderland en creëren een aantrekkelijke leefomgeving door te zorgen voor schoon, veilig en voldoende water. De kern van de wateroplossing van het winnende team Gieter 5.0 is een slimme volautomatische robot die planten besproeit, een typisch Twentse oplossing volgens Stefan Nijwening. Door de klimaatveranderingen komen periodes van extreme droogte veel vaker voor en daar is de Gieter 5.0 dé oplossing voor. Het regenwater wordt door de robot verzameld en met behulp van sensoren verdeeld in de tuin. Stefan Nijwening: ‘Dit team heeft ideeën bedacht, gebouwd en geprogrammeerd en dat zie je terug in de oplossing. Ik heb vandaag hele goede ideeën en analyses gezien voor wateroverlast, droogte, energie en zelfs de plastic soep in zeeën, rivieren en beken. Er zitten echt waterbeheerders en engineers van de toekomst bij!’

Daarnaast waren alle teams uitgedaagd om zelf een boeiende videovlog te maken over de totstandkoming van hun ontwerp en installatie, waarmee de team-oplossing zo mooi en duidelijk mogelijk in beeld komt. Het winnende team ontving uit handen van de juryvoorzitter voor de hele klas een workshop in de Lego Education Innovation Studio van Hogeschool Saxion.

Textiel
Volgend jaar is het nieuwe duurzame thema: ‘Textiel’. Dan worden de tech-kids (in de dop) uit groep 6 en 7 van de circa 250 Twentse basisscholen uitgedaagd om creatieve en inventieve oplossingen te verzinnen voor aan textiel gerelateerde uitdagingen van Twentse bedrijven. Dit sluit nauw aan bij de wereldwijde vraag om oplossingen voor een duurzamer beheer van de Aarde. In Twente komt dit reeds tot uitdrukking in het overkoepelende thema: ‘Earth is calling … Twente’. Door nadrukkelijk een koppeling te maken met urgente ecologische, economische en sociale uitdagingen waar de wereld en Twente voor staan, kunnen nieuwe oplossingen voor een betere toekomst worden gevonden bij hen die de toekomst hebben: de ‘uitvindertjes, ontwerpers en techniek-nerds in de dop’, Generatie Z in Twente. Zo blijft techniekonderwijs hoog op de agenda staan in Twente.

Dalton Hengelo Zuid winnaar vlog RED Engineers Challenge