Techniekuitdaging tijdens uitvinderswedstrijd voor Twentse basisscholen
Corporate

Techniekuitdaging tijdens uitvinderswedstrijd voor Twentse basisscholen

Leestijd Minuten

Techniekonderwijs staat hoog op de agenda in Twente. Jaarlijks organiseren hogeschool Saxion en Universiteit Twente de RED Engineers Challenge, een uitvinders- en ontwerpwedstrijd voor in techniek geïnteresseerde kinderen uit groep 6 en 7 op Twentse basisscholen. Op woensdag 17 april tussen 12.30 en 17.00 uur is de finale van de zevende editie bij hogeschool Saxion. Dan presenteren de tech-kids hun duurzame wateroplossingen aan de jury.

Onder het thema ‘water en het klimaat’ heeft waterschap Vechtstromen de circa 25 deelnemende teams met ruim 150 Twentse basisschool kinderen uitgedaagd voor het bedenken van creatieve oplossingen voor de toenemende waterproblemen in de wereld. Situaties veroorzaakt door klimaatverandering; extreme hoosbuien, overstromingen, maar ook perioden van – extreme – droogte, zoals we tijdens de Nederlandse zomers steeds vaker zien.

‘Earth is calling … Twente’

De wereld vraagt om oplossingen voor een duurzamer beheer van de aarde. Doel van de RED Engineers Challenge is om meer en meer kinderen te interesseren voor en laten leren over wetenschap en technologie in een maatschappelijke context. In Twente komt dit tot uitdrukking in het thema: ‘Earth is calling … Twente’. Door nadrukkelijk een koppeling te maken met urgente ecologische,  economische en sociale uitdagingen waar de wereld en Twente voor staan, kunnen nieuwe oplossingen voor een betere toekomst worden gevonden bij hen die de toekomst hebben: de ‘uitvindertjes, ontwerpers en techniek-nerds’, Generatie Z in Twente.

Deelnemende basisscholen uit Twente

De volgende Twentse basisscholen doen dit jaar mee aan de RED Engineers Challenge: De Drie-eenheid (Oldenzaal), De Leemstee (Oldenzaal), CBS Mecklenburg (Enschede), IKC BentelWijz (Bentelo), Daltonschool Hengelo Zuid (Hengelo), OBS ’t Schöppert (Hengelo), OBS Azelo (Azelo), Atol (Ootmarsum), De Woolderschool (Hengelo), OBS Molenbeek (Enschede), Esreinschool (Hengelo), KBS het Galjoen (Wierden).

Verbeter de wereld, kies voor techniek

Techniekonderwijs in Twente staat hoog op de agenda. In 2015/2016 was het aandeel Twentse studenten dat een techniekopleiding in Twente of de rest van Nederland volgt reeds 35,5%. De ambitie van Twente is dat dit aandeel Twentse studenten stijgt van 30% in 2016 naar – het beoogde landelijke gemiddelde van – 40% in 2020, of hoger. Toch blijkt uit de arbeidsmarktmonitor (2018 – Q3) dat er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt en er moeite is om goed geschoold personeel te vinden voor de ICT- en techniek sector. Hoe meer Twentse jongens én meisjes worden geïnspireerd voor hun vervolgopleiding en toekomstige werk in techniek en ICT, des te beter in Twente kan worden voorzien in de grote vraag naar technisch opgeleide collega’s. Universiteit Twente, hogeschool Saxion en ROC van Twente bieden een breed totaalpallet aan technische studies.