Jobcoach student Wout van Gendt

Ervaring jobcoach student Wout van Gendt: “Beter toegerust voor de praktijk”

Leestijd Minuten

Wout van Gendt heeft de cursus Jobcoach afgesloten. Hij is enthousiast: “Ik heb voor Jobcoach gekozen omdat vooral het verdiepende karakter mij erg aansprak. Ik las op de website dat je al ervaring als jobcoach moest hebben. Ik werkte zelf al twee jaar in het vak maar heb mij zowel professioneel als persoonlijk goed kunnen ontwikkelen tijdens deze cursus. Dit kwam mede door de professionaliteit en vakkundigheid van de docenten", aldus Wout.

Volwaardige gesprekspartner

"Sinds het afronden van de cursus merk ik dat ik zowel voor directe collega’s als de werkgevers waarmee ik werk, een volwaardige gesprekspartner ben op het gebied van participatie en het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De belangrijkste aspecten voor het vak jobcoaching komen aan bod, zo worden enerzijds je coachingsvaardigheden onder de loep genomen en verder aangescherpt. Dit zodat je goed in staat bent en blijft om mensen te motiveren en zoveel mogelijk regie te laten nemen over hun traject. Anderzijds komen ook de meer organisatorische kanten aan bod. Thema's als hoe kun je je werk goed organiseren? Hoe ga je in gesprek met een werkgever? Hoe kun je omgaan met het spanningsveld tussen klant, werkgever en opdrachtgever waarin je als jobcoach je werk moet doen?”, vertelt Wout.

Juridische kaders

“Daarnaast heb ik persoonlijk veel gehad aan het vak juridische kaders. Doordat ik nu goed op de hoogte ben van alle wetten en regels kan ik zowel klanten als werkgevers goed voorlichten. En het helpt ook in gesprekken met gemeente en UWV dat je goed op de hoogte bent van alle regelgeving. Dit komt ook ten goede aan de professionaliteit en uitstraling van het bedrijf waar je voor werkt. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat de opleiding me de tools heeft aangereikt waardoor ik meer zelfverzekerd ben als jobcoach. Ik weet nu, dat wàt ik doe, ook daadwerkelijk gebaseerd is op de juiste literatuur en ervaring van vakdocenten. Ik sta nu stevig en met meer kennis en kunde in het werkveld”, besluit Wout.