24 uur voetballen tegen Alzheimer: 'Het moet een speciale belevenis worden'

24 uur voetballen tegen Alzheimer: 'Het moet een speciale belevenis worden'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Sportmarketing-studenten Luca, Sam, Tom, Bram en Emiel Valentijn zouden de hele dag wel kunnen voetballen. Dus wat doe je dan? Dan organiseer je het voetbaltoernooi 24 uur tegen Alzheimer.

Als onderdeel van de Sportmarketing-opleiding dienen studenten een evenement te organiseren voor het goede doel. Zo kon je eerder al lezen over Voetballen voor ALS. Het toernooi dat Bram Dwars met zijn studiegenoten organiseert kent een iets andere opzet én een ander goed doel. “Alzheimer is na kanker de meest voorkomende ziekte in Nederland,” legt hij uit. “Maar er is eigenlijk weinig aandacht voor. Het treft vooral ouderen en vanuit onze voetbalvereniging HVV Tubantia helpen er dan ook veel oudere mensen mee met de organisatie. Binnen de vereniging zijn er ook leden die lijden aan Alzheimer, dus dat maakt het wel bijzonder.”

Iets extra’s

Dat het een voetbalevenement moest worden, was voor de jongens als snel duidelijk. “We zijn allemaal voetballers. Bovendien wilde Tubantia graag zo’n soort evenement, dus één plus één was al snel twee. Toen hebben we het plan voorgelegd.” Ze wilden wel graag een uniek element toevoegen aan het evenement. “Je kunt op zaterdagochtend gewoon een jeugdtoernooitje organiseren, maar 24 uur ermee bezig zijn geeft iets extra’s. We zijn er ook mee bezig om een spectaculaire afsluiter te regelen, maar daarover volgt binnenkort meer informatie via onze website en Facebook-pagina.”

Bram Dwars

Bijzaak

“Het doel is om ook niet-voetballiefhebbers naar het evenement te trekken,” gaat Bram verder. “Voetbal is die dag bijzaak. We willen 24 uur met Alzheimer bezig zijn en het moet een speciale belevenis worden.” Uiteraard willen de sportmarketeers in spé ook zoveel mogelijk geld ophalen voor Alzheimer Nederland. “Dat doen we door inschrijfgeld te innen, sponsorpakketten in het leven te roepen en een veiling te houden op de dag zelf.”

Bijzonder

Een evenement organiseren is nieuw voor de studenten. “Het is leerzaam en uitdagend. Het wordt een uniek toernooi, dat nog niet eerder is vertoond in Overijssel. We vergaderen regelmatig om te kijken hoe we ervoor staan. Elke week leven we er steeds iets meer naartoe.” Het is tevens de eerste keer dat ze iets voor het goede doel organiseren. “En dat maakt het toch wel tot iets bijzonders.”

Vrijwilligers

Het betekent echter wel dat dat de jongens mensen bereid moeten vinden om ’s nachts te helpen met de organisatie. “Dat gaat wel lukken. We zullen zelf vooral ’s nachts aanwezig zijn en voor overdag krijgen we vrijwilligers van zowel Tubantia als Saxion.” Zelf hoeven ze dus niet 24 uur wakker te blijven. “Dat gelukkig niet. Ik ga denk ik om een uurtje of vijf ’s ochtends even slapen en dan ben ik er om tien uur weer. Dan kan ik er wel weer even tegenaan.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.