Jarno

Alumnus Jarno maakt grafische meesterwerken voor voetbalclub FC Utrecht

Jarno Dijkstra is nog maar net afgestuurd en heeft nu al een vaste baan als grafisch vormgever bij FC Utrecht. Tijdens zijn studie Sportmarketing ontdekte hij dankzij het Instagram-account 433 zijn passie voor vormgeving. Hij vond een stage bij FC Utrecht en dat beviel zo goed dat hij parttime bleef plakken. “Ik werd vanochtend gebeld dat er vandaag om 12.00 uur een nieuwe speler online moest komen. Dan moet ik voor 12.00 alles af hebben.”

Hoi Jarno, welke opleiding heb je gedaan?

“Ik ben net klaar met mijn opleiding Sportmarketing, dat is een studieroute bij Commerciële Economie. Ik leef voor sport: ik voetbal en sport bijna elke dag. Toen ik op zoek ging naar een opleiding leek het me heel leuk en dat was het ook. Alle vakken en projecten zijn sportgerelateerd. Ik heb bijvoorbeeld een project bij FC Twente gehad.”

Waarom ben je na je opleiding grafisch vormgever geworden?

“Er is een Instagram-account, 433, de grootste in sportengagement van de wereld, en daar vertelden ze in de opleiding wel eens over. Dus dat ben ik in de gaten gaan houden. Zij maken altijd van die hele vette plaatjes van voetbalspelers, bijvoorbeeld als ze gescoord hebben. Dat vond ik vet, dat wilde ik ook kunnen. Ik ben allemaal tutorials op gaan zoeken en ben drie weken lang non-stop aan het oefenen geweest. Elke avond was ik plaatjes aan het maken.”

Nu je afgestudeerd bent, heb je een vast contract gekregen bij FC Utrecht. Hoe ben je daar terechtgekomen?

“Toen ik stage mocht lopen, wist ik dat ik graag iets met grafisch vormgeven wilde doen. Het is een vorm van marketing: je gaat beelden maken die je wil overbrengen naar je klanten. Ik had met al dat oefenen een portfolio opgebouwd. Bij FC Utrecht hadden ze een vacature visuele communicatie. Na een oefenopdracht werd ik aangenomen. Tijdens die stage werd al duidelijk dat ik daar ook mocht afstuderen. Ik kwam daar binnen als leek. ik had alleen als hobby geoefend. Na zes maanden ging ik weg met een heleboel ervaring.”

Wat doe je nu bij FC Utrecht?

“Ik was een half jaar weg van mijn stage toen ik werd gebeld door mijn leidinggevende. Hij vroeg of ik een parttimefunctie wilde naast mijn opleiding. Ik had door COVID heel veel online les. Die online lessen volgde ik daar. Dus eigenlijk werk ik er nu al twee jaar als grafisch vormgever. Omdat ik er al zo lang werkte, moest ik over naar een vast contract en dat heb ik gekregen. Van stage naar vaste baan, allemaal achter elkaar door. Echt super vet! Ik werk elke dag in een voetbalstadion, dat was echt mijn droom.”

Ik werk elke dag in een voetbalstadion, dat was echt mijn droom.

Ben je FC Utrecht-fan?

“Ik kende de club al wel, maar pas toen ik er echt ging werken kreeg ik gevoel bij de club. Ik werk hier nu al een tijdje en heb er ook belang bij dat Utrecht wint. Als ze verliezen, kan ik daar echt chagrijnig van zijn.”

Wat zijn je dagelijkse werkzaamheden?

“Samen met een andere collega zit ik in team marketing. Wij doen de branding. Samen zorgen we voor de uitstraling van FC Utrecht. We proberen een bepaald beeld te schetsen waarmee mensen zich kunnen identificeren. Dat is heel erg breed: van het ontwerpen van wedstrijdshirts en trainingslijnen tot de logoverandering en het maken van een hele grote banner van zo’n 60 meter voor op het stadion. Wij zijn verantwoordelijk voor het beeld dat mensen hebben van FC Utrecht, dat begint al bij hoe het publiek onze spelers ziet.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het is nu zomerstop, dat is de periode waarin spelers komen en gaan. Dan bedenk ik samen met mijn collega’s hoe we een speler neer gaan zetten. Een vette fotoshoot, vette visuals, interviews: allemaal van zulke dingen. Ik wil graag een mooi en realistisch beeld neerzetten van een speler en wat die kan toevoegen aan de club. Zorgen dat de supporters hem al kennen voordat hij scoort. Dat zijn piekmomentjes, vaak zit er ook tijdsdruk achter. Ik werd vanochtend gebeld dat er vandaag om 12.00 een nieuwe speler online moest komen. Dan moet ik voor 12.00 alles af hebben, dat vind ik ook wel vet. Daarnaast is het super dat er na een week werken een wedstrijd is. Alle social media staan klaar, iedereen weet wat die moet doen en er zijn zo veel mogelijk kaarten verkocht. En dan winnen we thuis van bijvoorbeeld Ajax. Dat hebben we dat toch samen gedaan. Tegelijkertijd is het minder leuk als we verliezen. De sfeer is wel een beetje afhankelijk van het resultaat, je wil echt winnen.”

Wat zijn jouw tips voor studenten om een mooie baan te vinden?

“Ik heb geen opleiding grafisch vormgever gedaan, maar ik heb wel gesolliciteerd. Ik was ervan overtuigd dat dit iets voor mij was. Als je iets leuk vindt, ook al is het een beetje buiten de kaders van je studie: ga er gewoon voor. In overleg met je studie is er veel mogelijk. Docenten willen je helpen een professional te worden in iets wat jij leuk vindt. Nog niemand van mijn opleiding was grafisch vormgever geworden, nu komen ze zelfs met de opleiding hier in het stadion zodat ik kan vertellen wat ik doe. Door net een stap extra te zetten, ga je toch die leuke baan of connectie vinden om je doel te bereiken.“

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.