Studenten organiseren voetbaltoernooi waarvan de opbrengst naar de ALS stichting gaat.

Studenten organiseren voetbalevenement voor ALS

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Vijf Saxion-studenten organiseren woensdag 1 mei het evenement Voetballen voor ALS. Door middel van een voetbalclinic en -toernooi voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar hopen ze zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Stichting ALS Nederland. “Als de kinderen een leuke tijd hebben gehad en er een mooi bedrag is opgehaald, is het een geslaagde dag.”

Het zijn drukke tijden voor Sportmarketing-studenten Tom Elferink, Timo van der Linde, Stijn Ankersmit, Bjorn Wesselink en Sven Dikkeboer. Naast het leren voor de tentamens die ze deze weken maken, dienen ze ook nog eens een heus sportevenement te organiseren voor het goede doel. Dat het een voetbalevenement ging worden, daar waren de klasgenoten het snel over eens. “We zijn allemaal fanatiek voetballer,” licht Sven toe.

Stichting ALS

Ook over het goede doel werd niet lang getwijfeld. “Een vriend van me heeft twee jaar geleden al eens een evenement georganiseerd voor ALS. Zijn vader, die ik ook nog kende van de voetbal, is overleden aan de ziekte. Ik heb hem gevraagd hoe hij het zou vinden als wij nu zoiets zouden doen. Dat vond hij heel mooi.” Het geeft de jongens extra motivatie om er een mooie dag van te maken. “Maar het is sowieso mooi om dit voor een goed doel te mogen organiseren. Het draait die dag vooral om Stichting ALS.”

Instagram-account

Tot nu toe schreven tien kinderen zich in voor de voetbaldag in Gorssel, maar de studenten hopen uiteraard op meer animo. “Daarom hebben we flyers laten drukken. Die gaan we de komende dagen verspreiden op scholen en bij voetbalverenigingen. Ook hebben we een Facebook-pagina en hadden we een Instagram-account, maar die laatste werd opeens geblokkeerd. Die bestaat dus niet meer.” De zoektocht naar sponsoren verloopt een stuk beter. “Dat is ook wat ikzelf het leukste vind van het project. Inmiddels hebben we bijna €800 aan sponsorinkomsten binnengehaald.”

Geslaagde dag

Naast het promoten van het evenement en het vinden van sponsoren, hebben de voetballiefhebbers ook nog een draaiboek geschreven en moeten er een boel praktische zaken geregeld worden. “Er komt echt veel kijken bij het organiseren van zo’n evenement,” verzucht Sven. “Maar het is leuk om te doen. Als de kinderen straks een leuke tijd hebben gehad en er een mooi bedrag is opgehaald, is het een geslaagde dag geweest.”

Wil jij meer weten over het evenement of wil jij de jongens, op welke manier dan ook, steunen? Neem dan een kijkje op hun website!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.