Mick
Onderwijs

Mick werkt als online producer bij uitzendingen VI Vandaag: ‘De avonden waar je het voor doet’

Tijdens zijn werk bij de online redactie van VI Vandaag houdt Sportmarketing-alumnus Mick Wortelboer (2020) zich bezig met zijn passie voor sport, actualiteiten en contentcreatie. “Het grootste gedeelte van mijn werkdag besteed ik aan het schrijven van artikelen voor onze website vivandaag.nl. De artikelen overlappen grotendeels de onderwerpen die tijdens de uitzending besproken worden.”

Hoi Mick, welke opleiding heb je gedaan?

“Ik volgde van 2016 tot en met 2020 de studie Sportmarketing in Deventer. Grotendeels heb ik deze keuze gemaakt vanwege mijn passie voor commercie en sport. Aan de andere kant vond ik het belangrijk om een brede opleiding te kiezen, omdat ik als havoleerling echt geen énkel idee had wat voor carrière bij mij zou passen. Gedurende de studie krijg je een basiskennis van een groot scala aan disciplines binnen sportorganisaties: van sales tot aan communicatie.”

Waar werk je nu en hoe is dat zo gekomen?

“Momenteel werk ik bij Talpa voor de online redactie van VI Vandaag (voorheen Veronica Inside). De baan ligt niet in de lijn van sportmarketing, maar omvat wel mijn passie voor sport, actualiteiten en contentcreatie. Afgelopen zomer zat ik midden in mijn masterstudie communicatiewetenschappen en zocht ik naar een bijbaan om extra werkervaring op te doen. Toen heb ik talloze sollicitaties verstuurd voor functies als junior communicatieadviseur. Na een tijdje gesolliciteerd te hebben, en voor verschillende functies te zijn afgewezen of te hebben bedankt, kwam ik op een avond de vacature van Veronica Inside tegen via Instagram. Diezelfde avond heb ik nog vanuit mijn enthousiasme, maar zonder verwachtingen, een motivatiebrief getikt. Uiteindelijk heb ik de baan gekregen.”

Wat is je functie en welke taken horen daarbij?

“Mijn officiële functietitel luidt Online Producer en omvat alle werkzaamheden met betrekking tot de online platformen van VI Vandaag. Het grootste gedeelte van mijn werkdag besteed ik aan het schrijven van artikelen voor onze website vivandaag.nl. De artikelen overlappen grotendeels de onderwerpen die tijdens de uitzending besproken worden. Als Online Producer van deze commerciële organisatie zetten wij aan de ene kant in op entertainment, maar is het ook van belang dat onze content scoort. Naast het schrijven en verspreiden van artikelen maak ik geregeld gebruik van creatieve softwareprogramma's zoals Photoshop en Première Pro om audiovisuele content te creëren voor VI Vandaag op bijvoorbeeld Instagram, Facebook en Snapchat.”

In mijn derde studiejaar liep ik een meewerkstage op de communicatieafdeling van BVO Heracles Almelo. Als voetbalfanaat was het enorm interessant om eens achter de schermen te kunnen kijken bij een professionele voetbalclub, maar heb ik hier bijvoorbeeld ook mijn passie voor contentcreatie ontdekt.

Wat vind je het leukste aan je werk?

“De variatie in het werk vind ik persoonlijk erg belangrijk. Deze variatie zit ‘m enerzijds in het takenpakket en anderzijds ook in de werkplek. Normaal gesproken werk ik vanuit huis achter mijn laptop, maar een enkele dag in de week ben ik in Hilversum aanwezig bij een uitzending. Als Online Producers zijn wij dan bij de uitzending voor de verwerking van de uitzending op onze onlinekanalen (bijv. Youtube). Dit zijn uiteindelijk de avonden waar je het voor doet!"

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Ondanks een nog prille carrière, heb ik al redelijk wat mogen meemaken. Dit komt onder meer doordat ik al tijdens mijn Saxion-studie serieuze bijbanen had, zoals bij een online marketingbureau. In mijn derde Saxion-jaar liep ik een meewerkstage op de communicatieafdeling van BVO Heracles Almelo. Als voetbalfanaat was het enorm interessant om eens achter de schermen te kunnen kijken bij een professionele voetbalclub, maar heb ik hier bijvoorbeeld ook mijn passie voor contentcreatie ontdekt. De wedstrijddagen heb ik als meest bijzonder ervaren, omdat je met alle collega's de hele week toewerkt naar de wedstrijddag in het weekend. Deze dagen in het weekend waren meestal hectisch en onvoorspelbaar. Altijd gebeurde er wel weer iets wat je ’s ochtends niet verwachtte. “

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“De opleiding Sportmarketing werd in mijn jaren gekenmerkt door de kleine omvang, waardoor docenten zo ongeveer alle studenten bij naam kenden en informeel met elkaar omgingen. Het meest bijgebleven van mijn Saxion-tijd zijn de studiereizen naar Londen en Kopenhagen, waar we in de keuken mogen kijken van sportorganisaties zoals voetbalstadions van West Ham United en FC Kopenhagen. Ook het uitgaan tijdens de buitenlandse reizen is mij goed bijgebleven, doordat we met één grote groep studenten én docenten dan (te) kleine Britse en Deense kroegen aandeden.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Ik heb er zelf bewust voor gekozen om al tijdens mijn Saxion-tijd relevante werkervaring op te doen. Voor negen op de tien bedrijven is deze ervaring belangrijk als je na afloop van jouw studie solliciteert voor een juniorfunctie. In feite creëer je met bijbanen een voorsprong ten opzichte van je medestudenten. De eerste relevante baan krijgen is misschien wel het moeilijkst, waardoor je misschien wel twintig motivatiebrieven moet schrijven totdat je een positieve reactie krijgt. Uiteindelijk is het de moeite dubbel en dwars waard. Daarnaast zou ik willen adviseren om stagebedrijven en -functies bewust te kiezen als je nog niet precies weet wat je na jouw studie wil gaan doen. Kies bijvoorbeeld voor verschillende type organisaties voor je meewerkstage en afstudeerstage. Zodoende koos ik voor een meewerkstage bij een voetbalorganisatie, terwijl ik mijn afstudeerstage heb gelopen bij een sportbond (KNSB). Vooral deze stages hebben ertoe bijgedragen dat ik nu veel beter weet welke richting ik op wil gaan.”