mendior foto.jpg
Onderwijs

Mendior bedacht een behandelmethode voor psoriasis en krijgt nu berichten uit Portugal en Australië

Een badkuip met een recyclebare zoutoplossing, dat moet de psoriasis van Saxion-student Mendior Goossen en vele anderen gaan verhelpen. Twee jaar lang zocht hij naar een geschikte behandelmethode van zijn huidaandoening en afgelopen vrijdag presenteerde hij een testmodel op het Smart Solutions Festival in Deventer.

Mendior was nog maar net begonnen met de opleiding Ondernemerschap & Retail Management, toen hij de eerste symptomen kreeg van psoriasis. Behandelmethodes waren er, maar de meeste daarvan waren duur, tijdrovend en maatschappelijk onverantwoord. Zijn ondernemersdrift én de wil om een betaalbaar en verantwoord bestrijdingsmiddel te vinden voor zijn aandoening, zorgen ervoor dat hij die nu heeft gevonden. Vrijdag presenteerde hij zijn innovatieve oplossing op het Smart Solutions Festival en maandag publiceerde Tubantia al een artikel over Mendior en zijn concept.

Versnelling

"Het is de afgelopen dagen echt in een enorme versnelling gekomen," vertelt Mendior. "Ongelooflijk. Ik heb berichten gehad uit Rotterdam, Portugal en Australië: lectoraten die me feliciteerden, ondernemers die koffie willen drinken en patiënten die geïnteresseerd zijn. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht en het is alleen maar mooi. Het is een groot maatschappelijk probleem en als ik hiermee mensen kan helpen, is dat te gek."

Testfase

Het testmodel heeft Mendior noodgedwongen moeten terugsturen naar de producent, omdat er wat aangepast moet worden, maar daarna is het tijd voor de officiële testfase. "Dat gaat vooral over de methode. Het bad is van acryl en het is afwachten hoe dat materiaal reageert op het dode zeezout. Ook ben ik contacten aan het leggen met leveranciers. Het speciale zout is een kostbaar product, dus ik hoop dat ze het willen sponsoren," aldus Mendior, die hoopt alle verheugde psoriasis-patiënten zo snel mogelijk te kunnen helpen. "Ik denk over een jaar of anderhalf jaar een definitief product te hebben."

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.