Schermafbeelding 2019-06-21 om 19.27.08.png

Solar Team Twente onthult RED E: ‘Spannende en stressvolle tijd’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Solar Team Twente heeft vrijdagavond in de Grolsch Veste de nieuwe zonneauto RED E gepresenteerd. Met deze bolide hoopt het studententeam in oktober van dit jaar de Bridgestone World Solar Challenge in Australië te winnen. Ook voor Saxion-studenten Emma Laninga en Jan de Witt was het een spannende dag. “Dit is de auto waar we het hele jaar zo hard aan hebben gewerkt.”

Afgelopen maart presenteerde het Solar Team op Vliegveld Twente al het ontwerp van de kleinste zonneauto ooit in de geschiedenis van het Twentse team. Vrijdag onthulde teammanager Annelies Dekker op het veld van het FC Twente-stadion dan eindelijk de auto waarmee het daadwerkelijk moet gaan gebeuren Down Under. Nadat ze de goedgevulde hoofdtribune mee had genomen op een reis door de geschiedenis van het Solar Team én van haar eigen team (“een onvergetelijke reis, nu al”), vielen eindelijk de zwarte doeken naar beneden en kwam de RED E onder begeleiding van enkele enthousiaste trommelaars én luid applaus van het publiek tevoorschijn.

Genieten

“Dit is de auto waar we het hele jaar zo hard aan hebben gewerkt,” vertelt Saxion-student Emma Laninga als grafisch vormgever van het Solar Team. “Het was een spannende tijd, vol stress, maar uiteindelijk kunnen we er ook heel erg van genieten. Het is leuk om de auto te kunnen laten zien.” Ze heeft zich pas kort geleden aangesloten bij het team. “Ze hadden nog iemand parttime nodig voor de grafische vormgeving. Ik zit dus niet de hele week bij ze op kantoor, maar het is heel leuk en ik voelde me direct al heel erg welkom. Het is een heel gezellig team.”

Crowdfunding

Dat de auto al is gepresenteerd aan het grote publiek, betekent niet dat er voor mechanicus Jan de Witt geen werk meer te doen is. “Hij is mechanisch inderdaad in orde, maar alle elektrische systemen moeten nog ingebouwd worden. Daarna gaan we testen en moet de auto waar nodig opnieuw worden afgesteld. Daar zijn we nog wel een tijdje zoet mee, voordat we fatsoenlijk kunnen rijden.” Bovendien moet er een begrotingstekort gedicht worden, wil het team daadwerkelijk aan de race deelnemen. “De crowdfunding die daarvoor is opgezet, helpt enorm en ook veel bedrijven helpen ons. Toch zijn alle kleine beetjes nog steeds welkom en kunnen mensen geld doneren via onze website.”

Groupie

De donaties moeten er uiteindelijk voor zorgen dat Jan met zijn team richting Australië kan reizen. Emma mag als parttimer echter niet mee. Jammer, vindt de student Creative Media and Game Technologies. "Maar," zegt ze lachend, "misschien kan ik mee als groupie.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Thomas Busschers

Razende reporter binnen Saxion - creatief met video en geluid. Vind je camerajournalist Thomas niet achter de lens, dan staat 'ie wel voor een groot publiek muziek te draaien!