Solar Team Twente ontwerppresentatie

Solar Team Twente presenteert kleinste zonneauto

Solar Team Twente heeft woensdag op Vliegbasis Twente de nieuwe zonneauto voor de tweejaarlijkse World Solar Challenge gepresenteerd: de RED E. Terwijl de naam van de kleinste Twentse zonneauto ooit met behulp van puzzelstukken werd onthuld, maakte het team eveneens bekend dat het de techniek achter de auto uit 2015 gaat prijsgeven.

De negentien studenten van Universiteit Twente en Saxion, die anderhalf jaar lang hun studie neerleggen om zich volledig te kunnen focussen op de race, hopen in oktober in Australië een gooi te gaan doen naar de prijzen met de kleinste zonneauto ooit in de geschiedenis van het Twentse Solar Team. Dit laatste is mogelijk doordat er een nieuw type zonnecel wordt gebruikt, dat vooral bekend is uit de ruimtevaart. De teamleden spraken van een ‘compromis tussen energie-inkomsten en -uitgaven’.

Uitdagingen

Het kleine formaat maakt de auto aerodynamisch beter, maar zorgt tegelijkertijd voor enkele uitdagingen. “We ontwikkelen onze mechanische en elektronische onderdelen van de auto elke twee jaar verder,” vertelt mechanicus Evert van der Hoek. “Maar dit jaar moeten de onderdelen dus ook nog eens een stuk kleiner zijn. In eerste instantie leek dat een bijna onmogelijke opgave, maar uiteindelijk hebben we toch een ontwerp gerealiseerd waarbij dit gelukt is. Daar zijn we trots op.”

Jan de Witt, Saxion-student en mechanicus Solar Team Twente

Transparantie

Omdat Solar Team Twente graag een nog grotere bijdrage wil leveren aan een duurzame toekomst, focust het zich dit jaar meer dan ooit op transparantie en educatie. Tijdens de presentatie onthulde teamlid Merel Oldenburg de plannen voor een Massive Online Open Course (MOOC), waarin de technieken en werkprocessen van The Red One, de auto uit 2015, worden gedeeld. “We willen dat deze auto’s uiteindelijk op de weg terecht komen,” vertelde ze op het podium. “Dan is dit een belangrijke stap.” De cursus ‘How to build a solar car’ is vanaf komende zomer te volgen via het platform FutureLearn.

“Kennis en ervaring toepassen”

In het Solar Team zit dit jaar één Saxion-student. Jan de Witt, vierdejaars student Werkbouwtuigkunde, vervult de rol van mechanicus. Samen met zijn collega Evert is hij verantwoordelijk voor de wielophanging, het rem- en stuursysteem en de oplaadconfiguratie. “En dat is heel erg gaaf,” vertelt Jan trots. “Ik zocht echt een manier waarop ik mijn kennis en praktische ervaring kon toepassen. Hoe kan dat nou mooier dan door met een groep studenten een zonneauto te bouwen waarmee we straks de race in Australië gaan winnen?”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.