Forensisch onderzoek, plaats delict onderzoek
Studentenleven

Minor Cold Case: Saxion-studenten blazen vastgelopen politieonderzoek nieuw leven in

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Een minor met als doel het heropenen van zogenaamde cold cases – moordzaken en vermissingen die jaren geleden plaatsvonden, maar nooit zijn opgelost als gevolg van vastgelopen onderzoekslijnen. Voor een groep Saxion-studenten van de opleiding Forensisch Onderzoek een geweldige kans om hun kennis vanuit de studie in de praktijk te brengen.

De minor Cold Case is een samenwerking tussen Saxion en No-Code Platform Icologiq Universe – één van de eerste No-Code software die het mogelijk maakt workflows te automatiseren zonder dat hiervoor kennis van coderen nodig is. Hierdoor kunnen de studenten zelf overzichtelijke processen bouwen die nodig zijn om verder te komen in het onderzoek, zoals het identificeren van verdachten en het bepalen van de waarschijnlijkheid van verschillende scenario’s. Doordat applicaties als Word en Excel niet langer nodig zijn, verloopt het onderzoeksproces een stuk sneller en efficiënter. Donderdag 11 juli hebben de studenten de resultaten van hun onderzoek gepresenteerd bij de politieacademie in Apeldoorn. Studenten Savannah Schultz en Sten Bellers vertellen over deze unieke minor.

Hoi Savannah en Sten, hoe zijn jullie te werk gegaan?

Sten: “De eerste stap in het onderzoek was het verzamelen van zoveel mogelijk informatie. Omdat interne politiegegevens niet vrij toegankelijk zijn, hebben we gebruik gemaakt van Open Sources: informatie die voor iedereen beschikbaar is. Een voorbeeld is OSINT Framework, een website waar telefoonnummers, krantenartikelen en persoonlijke gegevens van Social Media te vinden zijn.”

Savannah: “Ik heb me verbaasd over hoe ver open bronnen je kunnen brengen. Één van onze cases, de vermissing van een boer in Wijk bij Duurstede, speelde zich af in 1970. In die tijd was er nog geen internet of social media, dat maakte het erg lastig om aanwijzingen te vinden. In eerste instantie was ons enige hulpmiddel het boek ‘Mijn stad bij het water’, waarin een journalist onderzoek doet naar de zaak. We besloten een bezoek te brengen aan het stadje waar de boer vermist werd en zijn alle belangrijke plekken uit het boek langsgegaan. Door in gesprek te gaan met nabestaanden, kwamen we toch steeds weer nieuwe aanwijzingen tegen.”

Saxion-student Savannah over wat ze geleerd heeft tijdens de minor Cold Case

Vervolgens hebben jullie met de gevonden informatie zoveel mogelijk verbanden gelegd. Jullie zijn de eerste groep die hiervoor met Icologiq Universe heeft gewerkt. Hoe heeft deze software bijgedragen aan het onderzoek?

Savannah: “Ten eerste is het ontzettend handig dat we met Universe alle data op één centrale plek kunnen bewaren. De groep vóór ons heeft een USB-stick conform het geldende protocol gewist na het afronden van hun minor, maar de inhoud helaas niet voor die tijd centraal opgeslagen in een veilige omgeving. Daardoor was de informatie niet meer beschikbaar voor nieuwe groepen en moest alles opnieuw uitgezocht en vastgelegd worden. We hebben dus dubbel werk verricht, dit was niet nodig geweest als alle informatie vanaf het begin in Universe bewaard was.”

Sten: “Daarnaast kun je als teamleider een georganiseerd overzicht creëren door de verantwoordelijkheid voor elke taak aan een groepslid toe te kennen. Je kunt direct zien welke taken wel en niet af zijn en dus ook wie je moet aanspreken wanneer een taak niet op tijd is voltooid. Zo houd je grip op het gehele proces.”

Wat hebben jullie geleerd van deze minor?

Savannah: “Ik heb mijn communicatieve vaardigheden sterk verbeterd, met name door de interviews met de nabestaanden. Als je informatie nodig hebt van nabestaanden, is het erg belangrijk om rekening te houden met de reactie van de persoon: je ziet dat woorden ook verkeerd kunnen vallen. Deze vaardigheden komen in elke sector van pas.”

Sten: “Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om als team goed samen te werken tijdens zo’n onderzoek. Hierbij speelt communicatie een belangrijke rol: als er problemen zijn binnen te groep, is het belangrijk dit open te communiceren naar je groepsleden.”

Ook volgend jaar bestaat de mogelijkheid voor studenten Forensisch Onderzoek om voor deze minor te kiezen en het Cold Case onderzoek voort te zetten. Zouden jullie dit aanraden?

Sten: “Ik zou deze minor zeker aanraden aan studenten die willen ervaren hoe politie-onderzoek in z’n werk gaat.Tijdens de opleiding krijgen we zo nu en dan fictieve of afgesloten casusen toegewezen, maar het is toch weer wat anders om zelf aan de slag te gaan met een zaak die nog niet is opgelost. Ik vind het mooi hoe de forensische en de tactische kant van de sector samenkomen in deze minor.”

Savannah: “Bovendien krijg je de kans om jezelf op de voorgrond te zetten. Door de resultaten van het onderzoek te presenteren bij de politie-academie, kun je aan de politie laten zien wie je bent. Dit biedt zeker een voordeel wanneer je droomt van een carriére bij de politie.”

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold