Tips om effectief te studeren

Tips om effectief te studeren

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Naast studeren wil je ook nog tijd overhouden om te sporten, feesten en een beetje slaap zou ook fijn zijn. Door alle afleiding is het tegenwoordig lastig om gefocust te zijn. Met deze tips zorg je dat je effectief aan het werk bent.

1. Kijk wat voor jou werkt

Sommige studenten leren door te luisteren, anderen door te lezen. Vind uit wat de beste methode is voor jou. De een maakt liever samenvattingen, terwijl de ander graag video’s over het onderwerp kijkt. Als je eenmaal weet wat jou het beste ligt, ken je dat tentamen in een recordtempo.

2. Zie het als een werkdag

Bekijk je studie als een baan. Maak vooraf een planning en kijk wat eerst moet en wat later kan. Zet vervolgens op doordeweekse dagen en wekker om een vast tijdstip. Start rustig op en ga aan de slag. Hou, net als op de werkvloer, tussen de middag een half uur pauze om te lunchen en even je benen te strekken. Stop ook elke dag weer om een vast tijdstip.

3. Download FlowTimer

Met de app FlowTimer krijg je heel veel gedaan. Je werkt iedere keer 25 minuten en daarna mag je vijf minuten lang helemaal losgaan op social media, door de kamer dansen, handstanden maken en alles wat je nog meer kunt bedenken. Door de timer en de regelmaat kun je bergen werk verzetten.

4. Studeer niet thuis en niet op school

Een nieuwe omgeving kan heel verfrissend werken. Thuis raakt je waarschijnlijk afgeleid en op school wil iedereen met je babbelen. Zoek daarom een plekje in de stad, met gratis WiFi en stroom, waar je goed kunt studeren. Bestel een drankje en eventueel wat lekkers en je kunt aan de slag.

5. Pauzeer

Te veel leren werkt niet. Neem af en toe een pauze en maak eens een wandeling zodat je niet overprikkelt raakt. Door de rust kan je brein de informatie verwerken. Dat helpt je een stuk meer dan 16 uur per dag blokken.

6. Accepteer je offday

Soms heb je een dag waarop het gewoon niet lukt. Accepteer dit, ontspan en slaap goed. De volgende dag kan je er dan weer met frisse energie tegenaan. Wedden dat het dan wel lukt?

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.