Enschede - Stadscampus
Studentenleven

Afval ligt voor het grijpen tijdens de #workdaywastewalk

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Bijdragen aan een schonere omgeving en daarna met een extra goed gevoel weer aan het werk of de studie: dat is het doel van de #workdaywastewalk. Met de afvalgrijpers die bij de receptie van het Ko Wierenga-gebouw in Enschede zijn af te halen, kunnen Saxion-medewerkers en -studenten tijdens hun lunchwandeling zorgen voor een afvalvrije omgeving.

Tijdens de Global Goals Jam in september namen enkele studenten al het initiatief om met de grijpstokken op pad te gaan en spraken ze de ambitie uit om dit Saxion-breed mogelijk te maken. Inmiddels is de receptie van het hoofdgebouw in Enschede, met behulp van Gemeente Enschede en Stichting Nederland Schoon, voorzien van afvalgrijpers en binnenkort is het ook bij de recepties in Deventer en Apeldoorn mogelijk deze af te halen.

Extra goed gevoel

“De huismeesters van Saxion zijn soms druk bezig om de troep van de stoep te blazen,” vertelt Ruben Timmers, docent/onderzoeker en mede-initiator van de #workdaywastewalk. “Hoe moeilijk kan het zijn om onze troep gewoon niet te laten slingeren? Met dit initiatief willen we aanhaken op wat er elders gebeurt in de wereld, met bijvoorbeeld de jaarlijkse World Cleanup Day. Heel veel Saxion-medewerkers wandelen in de pauze. Nu kunnen we de boel iets schoner achterlaten én met een extra goed gevoel weer aan het werk gaan.”

(tekst gaat verder onder de Linkedin-update)

Gereedschap in handen geven

Ruben, die onlangs zelf met een grijper op pad ging rondom Saxion en in het Volkspark, merkt dat steeds meer collega’s een #workdaywastewalk inlassen. “Heel veel mensen zijn enthousiast, dat merk je gewoon. Het is een kleine moeite en een andere manier van een rondje lopen buiten, een ander type ontspanning.” Via de app Litterati (Google Play Store, Apple Store) kan men zelfs vastleggen wat er allemaal is gevonden en waar. Aan de hand van deze data kunnen meer acties op touw worden gezet, bijvoorbeeld met de leveranciers van plastic verpakkingen. “Er gebeurt op heel veel niveaus en heel veel verschillende vlakken al van alles. Dit is het volgende initiatief,” besluit hij. “Door de mensen letterlijk het gereedschap in handen te geven.”

0-4.jpeg

De ton met afvalgrijpers (links) bij de receptie in het Ko Wierenga-gebouw in Enschede.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.